La variant de Sant Miquel de Balanyà ja és una realitat en marxa. Després d’un estiu intens d’obres, el traçat mostra un carril pràcticament desdoblat, una rotonda enllestida i una segona que avança a bon ritme. La maquinària hi treballa en el tram de la Diputació de Barcelona, mentre que la segona fase, a càrrec de la Generalitat, començarà a principis del 2026.
Per fer possible els treballs, aquests dies el trànsit es desvia cap a la zona industrial, sense que això hagi generat retencions importants. L’alcalde de Seva, Pol Barnils, remarca que el canvi serà clau per als veïns: “Sant Miquel passarà de ser un poble de pas a ser un poble resident.”
Actualment, més de 8.000 vehicles creuen diàriament pel centre del poble, bona part d’ells trànsit pesant. Amb la variant, aquest volum es traslladarà fora del nucli i es millorarà la connexió entre el poble i l’estació de tren. “Aquesta convivència i aquesta connexió seran un gran pas endavant”, destaca Barnils.
El projecte també contempla nous accessos a Monells i la millora del pas a nivell, que podrien avançar a finals d’aquest any o bé el 2026. A més, s’ha previst un nou accés directe i segur a la C-17, així com la continuïtat del camí per a vianants que arrenca a les Quatre Carreteres i arriba fins a la rotonda del Tinell.
De moment, ja s’ha reformat la rotonda d’accés al polígon de l’Avellanet i se n’ha creat un nou ramal, punt d’inici de la variant. Restarà construir el pont sobre les vies del tren i la rotonda a la carretera de Taradell.
La variant permetrà connectar Sant Miquel amb Seva, Taradell i Viladrau, i obrirà un accés directe al Parc Natural del Montseny. Es tracta d’una reivindicació històrica de més de deu anys que, finalment, s’ha desencallat.