El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha advertit que el macrotall de l’R3 per les obres de desdoblament, que en aquesta primera fase afectaran entre Montcada Bifurcació i la Garriga, “trencarà la rutina habitual” dels passatgers. Tot i això, confia que el dispositiu alternatiu amb autobusos funcioni.
Carmona ha dit que s’està treballant “des de fa molt de temps” i ha concretat que hi haurà 90 informadors als punts de transbordament. Ha assegurat que els primers dies serviran “per ajustar” i ha garantit que hi haurà prou vehicles per transportar viatgers.
Per la seva banda, Arnau Comajoan, de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), ha exigit coordinació entre autobusos i trens per evitar “imatges de gent perdent-se”.
Renfe està ultimant el transport alternatiu per carretera del tall de la línia R3. Aquest dijous ha fet una prova amb trajectes d’anada i tornada entre Fabra i Puig i Centelles (Osona).
“Ha servit per calcular els temps de viatge entre poblacions”, ha indicat Carmona, amb l’objectiu que la “mobilitat sigui la més àgil possible i amb el menor temps possible”. Tot i això, ha puntualitzat que el canvi de tren a bus pot suposar una alteració del viatge d’entre 20 i 30 minuts.
El portaveu ha recalcat que són 16 mesos d’obres, “i els primers vuit amb la part baixa de la línia també afectada”. Ha recordat que tenen l’experiència del primer tall (octubre 2023 – febrer 2024) i ha assegurat que “estarem molt a sobre” i que es faran millores si són necessàries.
Segons Carmona, els primers dies del dispositiu serviran per analitzar “on hi ha més busos del compte” i valorar la capacitat de reacció davant incidències. Per això, Renfe ha demanat “un pla de contingències” a les companyies d’autobús per minimitzar contratemps.
Comajoan (PTP) ha remarcat que el grau “d’exigència és alt”, especialment després de l’experiència del darrer tall a l’R3. “Hem de tenir un transport públic alternatiu que funcioni molt decentment”, ha insistit.
Ha demanat que “en conjunt funcioni”, perquè “no hi hagi imatges de gent perdent-se, esperant busos o busos esperant trens”, com va passar en l’últim tall.
També ha reclamat que se’ls deixi participar en les millores del dispositiu un cop en marxa. I ha proposat que “si cal ajustar alguns autobusos perquè arribin en el moment que arriba el tren, es faci”, en referència a la Garriga.
Carmona ha detallat que Fabra i Puig i Centelles seran els hubs principals: des de Barcelona sortiran busos directes i des de Centelles vehicles amb parades a les poblacions afectades (sis estacions en la primera fase).
A més, hi haurà busos cada hora des de la Garriga, cada 15 minuts des de Vic i també un “nus” entre Granollers-Canovelles i Fabra i Puig. En total, cinc opcions de mobilitat per als usuaris.
Un cop acabin els 16 mesos d’obres, Carmona ha assegurat que la línia millorarà en “fiabilitat” i “operativitat”. Ha recordat que “el desdoblament de la línia és una realitat”, amb els diferents trams en fases d’estudi, al·legacions o tramitació ambiental.