El viaducte d’Osormort, a l’Eix Transversal, tornarà a estar obert al trànsit en els dos sentits de la marxa al llarg d’aquest divendres a la tarda.
La via es trobava tallada des del desembre de l’any passat, quan es va haver de prohibir el pas en sentit Lleida per un problema de corrosió en el cablejat que amenaçava l’estructura. Les obres, amb un pressupost de 5,6 MEUR, han resolt els problemes i s’han enllestit dos mesos abans del previst.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, que ha visitat el viaducte, ha celebrat aquest avançament i ha agraït la tasca que han fet les empreses implicades. Paneque ha recordat que en els propers 15 dies es faran “petites actuacions” als carrils sentit Girona sense tallar el trànsit.
Construït a finals dels anys 90, el viaducte d’Osormort és un dels més singulars de l’Eix Transversal, tant per la seva alçada, com per la seva longitud -té 505 metres i és el més llarg de la C-25- i per la seva estructura, ja que els tirants del pont van per sota del tauler, al contrari del que és habitual.
Una inspecció del Departament de Territori va detectar, a finals de l’any passat, un “alt grau de corrosió” en els tirants de l’estructura i això va requerir d’una “important” actuació de reparació.
En concret, s’han substituït els 26 els tirants de l’estructura per uns de més moderns i amb més elements de protecció. També s’han reparat els puntals metàl·lics de cada tram, l’armadura superior del tauler, s’han substituït els aparells de recolzament dels estreps i s’ha impermeabilitzat el ferm.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, que aquest divendres ha visitat la infraestructura, ha celebrat que s’hagi pogut reobrir el trànsit dos mesos abans del previst. En aquest sentit, ha explicat que a Osona hi ha diferents esdeveniments vinculats al Nadal com la Fira de l’Avet d’Espinelves i el Mercat Medieval de Vic que comporten un volum molt elevat de trànsit per aquesta via i, per això, era important “que es pogués obrir el més aviat millor”.
Paneque ha posat en valor les tasques preventives que fa la conselleria de Territori a totes les infraestructures del país i que permeten actuar “quan no hi ha danys majors”.
En concret, a Catalunya hi ha registrats prop de 5.000 ponts i estructures a la xarxa viària i el Departament efectua cada any unes 1.100 inspeccions.
La consellera ha dit que aquesta situació “ningú se l’esperava” però ha posat en valor les actuacions preventives que han pogut detectar “les zones de degradació de l’estructura”.
“Això ha permès poder aplicar tecnologies del segle XXI amb un revestiment de fins a cinc capes de protecció que farà que aquestes estructures metàl·liques que suporten el pont tinguem garanties que no hi hagi danys per molts anys més”, ha apuntat.
Tot i que al llarg d’aquest divendres a la tarda s’anirà restablint el trànsit en sentit Lleida, Paneque ha dit que en els propers 15 dies es faran tasques de manteniment als carrils sentit Girona.
En concret, es reforçarà el ferm dels carrils i es pintaran les línies definitives. “Seran 15 dies d’afectacions mínimes”, ha assegurat Paneque.
{{ comment.text }}