L’Ajuntament de Ripoll té previst proposar un sistema per reduir el nombre de vehicles que accedeixen al barri vell del municipi als matins i migdies laborables.
Una empresa externa ha elaborat un estudi que proposa acotar les places d’aparcament que hi ha ara mateix al centre històric del municipi.
Per això es vol delimitar unes zones d’estacionament a les places Anselm Clavé, de la Llibertat o Gran, i establir una tarifa de pagament entre un euro i mig i dos euros per tres quarts d’hora d’estada.
L’alcaldessa, Sílvia Orriols, explica que la iniciativa vol “garantir que només entri al centre qui realment ho necessiti” i que pugui fer-ho a espais pròxims al teixit comercial i de serveis.
Ara mateix, l’accés al barri vell és lliure, i es produeix el contrasentit que qui aparca a la zona taronja habilitada en el seu perímetre ha de pagar per fer-ho, mentre que qui entra al barri vell ho fa gratuïtament.
Per poder habilitar les places d’aparcament delimitades, l’Ajuntament ha demanat a l’empresa que gestiona les zones taronja i blava si hi ha la possibilitat de perllongar la concessió dels parquímetres, ja que no té partida pressupostària per crear aquesta logística.
Abans de tirar-ho endavant Orriols vol reunir-se amb la patronal UIER i amb Ripoll Comerç i explicar-los el projecte.
L’any passat l’Ajuntament ja va plantejar una prova pilot que s’hauria d’haver executat el primer trimestre de 2024, per restringir l’entrada de vehicles al barri vell.
El cap de la Policia Local, Francesc Campayo, és un dels abanderats de la mesura per posar ordre en el desori que es produeix molts dies en aquest sector, protegir els vianants, disminuir la contaminació, potenciar la zona comercial i facilitar la feina dels repartidors i dels vehicles d’emergències.
Campayo té experiències prèvies en altres municipis com Camprodon, on tot i l’oposició inicial dels afectats el resultat final ha estat positiu. Després d’una reunió amb botiguers, la patronal va fer una enquesta entre alguns comerciants i va dir que el 85% estaven en contra de la proposta municipal.
Els veïns del barri vell no van ser consultats, i la prova pilot que s’havia de fer s’ha ajornat fins que no s’ha tingut l’estudi sobre la taula.
El barri vell de Ripoll va ser reformulat com una illa de vianants pel govern de Teresa Jordà, fa 16 anys, amb una reurbanització polèmica que va tenir el seu desgast pels partits d’esquerres.
Quan CiU va recuperar l’alcaldia va fer passes enrere permetent cada cop més l’accés de cotxes al centre del municipi. Mentrestant els eixos comercials de Ripoll s’han traslladat a les dues artèries d’entrada, tant a la carretera de Barcelona com al carrer Progrés, mentre que el centre està patint una degradació progressiva.