QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Ripoll posa fil a l’agulla per eliminar el pas a nivell del passeig Ragull

El projecte també preveu la supressió de dos dels que hi ha a la zona d’Ordina

A Osona i el Ripollès hi ha encara 18 passos a nivell. Els més problemàtics són els que estan a prop de nuclis urbans, com el del passeig Ragull de Ripoll. La seva supressió és una eterna reivindicació que tornarà al ple d’aquest mes de gener. A Sant Quirze, Ribes i Toses també hi ha projectes per eliminar-los, però sense data al calendari. En altres pobles, com Sant Miquel de Balenyà, està previst que s’hi intervingui aquest 2025.

L’avantprojecte de supressió de barreres del ferrocarril al passeig Ragull plantejada per Adif que Ripoll havia d’aprovar al ple de novembre tindrà la seva revàlida al de gener. L’equip de govern d’Aliança Catalana hi ha recollit inquietuds de la resta de formacions, com ara la d’Enric Pérez (PSC) que demanava eixamplar la rampa que s’utilitzarà per evitar de passar per sobre la via o haver de baixar les escales del pas soterrani que hi ha just al costat.

També ha proposat, segons l’alcaldessa, Sílvia Orriols, l’exigència que la barrera tanqui el pas de banda a banda tal com cinc dècades enrere, per evitar la temptació de passar-la per les parts que queden obertes.

L’actual avantprojecte preveu també la supressió de dos passos que hi ha a la zona d’Ordina, que Orriols creu que “seran els primers que s’executaran”. Per garantir l’accés de veïns i vehicles d’emergències a masies i horts del sector d’Ordina i la font del Tòtil, els responsables de l’empresa ferroviària preveuen fer un vial paral·lel a la via fins arribar a un dels passos que quedarà actiu.

Els terminis per a la modificació d’aquesta infraestructura s’espera que siguin “ràpids”, si bé la del passeig Ragull dependrà de l’execució dels anteriors.

El pas del ferrocarril per un vial troncal en el trànsit pel centre de Ripoll –uneix el barri de la carretera de Barcelona amb el barri vell– és una de les reivindicacions històriques de Ripoll, sobretot després que gairebé fa dotze anys s’hi produís l’accident mortal on Eudald Currius va perdre la vida mentre el passava en bicicleta. Si bé en els anys posteriors semblava que havia de ser una realitat, el projecte s’ha anat alentint fins a quedar pràcticament adormit.

Paral·lelament, el pas a nivell ha estat testimoni d’altres polèmiques, com ara les cues de vehicles que es formen quan els combois utilitzen el pont del ferrocarril per fer maniobres que obliguen a mantenir les barreres tancades, o bé per errors de manteniment que van mantenir-les abaixades durant hores ara fa un parell d’anys.

Els grans impediments per haver solucionat aquest punt negre del trànsit a Ripoll és el cost econòmic que té i la complexitat urbanística que representa. Durant els governs d’esquerra amb Teresa Jordà com a alcaldessa es va arribar a plantejar la possibilitat de canviar el traçat de la via, desviant-la cap a sota del Calvari, i fer l’estació al barri d’Ordina. La complexitat de l’obra, que hauria eliminat el pas a nivell del passeig Ragull, va evitar que s’acabés de concretar.

4 d’octubre de 2010
La partida de 500.000 euros per part de l’Estat per treure’l és insuficient. L’Ajuntament considera que supera els 2 milions.

18 d’abril de 2013
El jove de 17 anys Eudald Currius és atropellat mortalment.

3 de maig de 2013
L’alcalde Munell denuncia que hi ha dies que les barreres estan 20 minuts tancades.

7 de juny de 2013
Adif es compromet a remodelar i fer accessible el pas soterrat.

31 de gener de 2014
Ripoll planteja una plataforma sobre el riu per evitar el pas de vilatans per sobre la via.

5 de setembre de 2016
Adif continua sense haver fet cap actuació al punt negre.

15 d’octubre de 2018
Tanquen cinc dies el pas de cotxes per fer-hi millores al paviment, però sense enllestir-hi les exigides.

31 de gener de 2020
Ripoll demana que els trens circulin a 10 km/h pel pas.

20 d’octubre de 2022
El tanquen durant tres hores per una incidència en el sistema de seguretat.

7 de novembre de 2022
La barrera queda tancada durant hores per una nova incidència en un sensor.

5 de gener de 2024
Cues de més de mitja hora per la logística dels trens sobre el pont del ferrocarril.

Als pobles d’Osona i el Ripollès encara n’hi ha 18

Carles Fiter

Al Ripollès i Osona, encara hi ha actualment 18 passos a nivell, tots propietat d’Adif: sis a Ripoll, dos a Campdevànol, dos a Ribes de Freser, un a Toses, dos a Sant Quirze de Besora, dos a Gurb, un a Manlleu, un a Montesquiu i un a Sant Miquel de Balenyà.

Molts d’ells tenen un projecte d’Adif i estan pendents de desenvolupar-se. Els que representen un problema són majoritàriament els propers als nuclis urbans. Tant a Sant Quirze de Besora com a Ribes i Toses, tenen projecte per suprimir els que estan a les entrades o al mig del poble.

També hi ha un projecte per millorar el de Sant Miquel de Balenyà, asfaltant-lo i posant-hi una barrera. En definitiva, fent-lo més segur. En aquest cas, hi aportaria finançament, a més d’Adif, l’empresa Monells, ja que serviria per millorar els accessos a la fàbrica. Això ha de permetre que els camions d’aquesta empresa, en lloc de travessar Sant Miquel, entrin pel polígon i després travessin la via del tren. Aquesta millora podria executar-se aquest 2025.

N’hi ha d’altres que estan més lluny del nucli, però també representen un problema. A Montesquiu, per exemple, hi ha un pas a nivell sense senyalització acústica ni barreres. L’Ajuntament ha insistit a Adif perquè es facin obres d’adequació a la normativa enguany. Només hi passen cotxes de manteniment del Parc del Castell i persones a peu. De fet, últimament ha augmentat el trànsit de caminants perquè hi ha la nova passera. A Gurb també hi ha projecte pels dos passos a nivell, que estan molt a prop entre ells. Un es podria eliminar, mentre que en l’altre farien un pont per sobre.

A la resta de municipis, com Manlleu o Campdevànol, no hi ha projecte per suprimir-los o millorar-los. L’Ajuntament s’ha de fer càrrec de mantenir en bon estat la senyalització que hi ha al camí que el travessa.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 230 persones.