L’Espai Natural de les Guilleries-Savassona ha posat en marxa de nou aquest setembre un servei d’informació i acompanyament als visitants que s’acosten a l’ermita de Sant Feliuet i el Pla de Savassona, un dels punts més concorreguts del municipi de Tavèrnoles.
L’objectiu és garantir un ús ordenat i compatible amb la conservació d’aquest espai, que concentra un elevat volum de visitants i que acull diversos elements patrimonials declarats Bé Cultural d’Interès Local i Nacional.
El servei funciona els caps de setmana i festius, de les 10 del matí a les 4 de la tarda, fins al mes de desembre. A partir de maig es reprendrà de nou, coincidint amb l’augment de l’afluència.
“El que fem sobretot és intentar gestionar el pàrquing, perquè com que no és de pagament hi ve molta gent, sobretot escaladors, i cal ordenar l’entrada i sortida de vehicles”, explicava diumenge Robert Martínez, un dels informadors contractats per l’empresa que presta el servei a través de la Diputació.
A part de controlar l’aparcament, la tasca dels informadors passa per recordar les normes bàsiques de respecte a l’entorn: no arrencar plantes protegides, mantenir els gossos lligats, no deixar deixalles i evitar molestar la fauna. “No estic aquí per fer de policia, sinó per informar.
Per exemple, recordem als escaladors que no posin música, o que si mengen en recullin sempre les restes”, afegia Martínez.
Els visitants també reben fulletons amb itineraris senyalitzats, amb un recorregut que uneix Tavèrnoles amb Sant Feliuet, d’uns sis quilòmetres i prop de dues hores de durada. Segons l’informador, és la ruta més popular, sobretot entre famílies i gent gran.
Després d’un dissabte de pluges, així mateix ho gaudien diumenge famílies apassionades per la natura. “No som escaladors però de tant en tant venim a fer una mica d’exercici per aquí, que no està gaire massificat i se sol estar tranquil”, reconeixia Miquel Sánchez, provinent de l’Esquirol acompanyat de la seva dona i els seus dos fills.
El servei d’informació es va iniciar fa pocs anys, després de la pandèmia, per millorar la gestió d’un espai que cada any rep més afluència. Només el 2024, ja hi van passar fins a 26.000 visitants. “Des que es va habilitar el pàrquing i es van posar contenidors, l’entorn està molt més net i la gent és més conscient”, destacava Martínez.