La Gleva ha commemorat, un any més, els fets de la guerra de Successió al municipi. Ho ha fet amb una programació d’actes que han tingut per objectiu recordar els qui van perdre la vida durant el conflicte i el que va suposar per al poble i tots els seus veïns i veïnes.
La recreació històrica marca el gruix principal de les propostes, que també inclouen l’ofrena floral al monument del 1714 i la marxa de torxes pel camí ral.
Recordar per homenatjar, aquest és el sentit principal de la celebració dels Fets de la Gleva, una recreació històrica que cada any es fa al municipi per commemorar els caiguts durant una de les batalles de la guerra de Successió que va tenir lloc a la vila.
El febrer del 1714 és una data que va marcar el poble i tots els seus veïns i veïnes, per això s’organitza una jornada completa amb propostes que serveixen per homenatjar els qui van defensar la terra, però van perdre la vida fent-ho.
L’Associació de Recreació Històrica del Montserratí s’encarrega de la posada en escena dels Fets de la Gleva, amb els fusellers de muntanya catalans. El Santuari acull part de les propostes i el seu exterior es converteix en l’escenari de la recreació, amb la cantada de la Balanguera, la Moixaranga i els Segadors.
Els Fets de la Gleva van marcar un abans i un després en el conjunt de la societat catalana, d’aquí la importància de la commemoració. Cada febrer, Òmnium organitza l’homenatge, que inclou l’ofrena floral al monument del 1714 i una marxa de torxes pel camí ral fins a Sant Hipòlit de Voltregà.
Els Fets de la Gleva són un dels actes que marquen les commemoracions dels caiguts durant la guerra de Successió a la comarca, juntament amb el Pacte i la Marxa dels Vigatans.