QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Les Sortides Naturalistes 2026: quinze propostes per descobrir la natura d’Osona i el Lluçanès

Aquest divendres es farà la xerrada inaugural de la mà del naturalista Carles Martorell

Les Sortides Naturalistes a Osona i el Lluçanès, iniciativa anual que convida a explorar la riquesa natural de la comarca, han programat per a l’edició de 2026 un total de quinze activitats gratuïtes, que inclouen xerrades, tallers i sortides de camp.

L’objectiu és aprofundir en el coneixement dels ecosistemes, la biodiversitat i el paisatge del territori. El projecte està impulsat pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la UVic-UCC, el Museu del Ter, l’Ajuntament de Manlleu i el Grup de Naturalistes d’Osona – ICHN, amb el suport d’altres entitats i institucions.

El programa començarà divendres 20 de març, a les 19 h, amb la conferència “La plana de Vic: 60 anys de canvis en l’agricultura i pèrdua de biodiversitat”, a càrrec de l’enginyer tècnic i naturalista Carles Martorell.

L’expert exposarà la transformació dels espais agraris de la plana de Vic i com aquesta ha afectat la fauna més sensible, com les rapinyaires nocturnes. La xerrada es podrà seguir presencialment al Museu del Ter de Manlleu i en línia, a través del canal de YouTube del Museu.

El dissabte 21 de març s’inicien les sortides sobre el terreny, amb un anellament científic d’ocells al puig dels Jueus de Vic. A partir de les 9 h, els participants podran aprendre a identificar i estudiar els ocells d’aquest espai natural urbà, de gran interès de conservació.

El calendari inclou també observació nocturna d’estels a les ribes del Ter, sortides sobre geologia, orquídies, peixos, geobotànica, papallones diürnes i nocturnes, libèl·lules i bolets.

Destaca la primera edició del Birding Ter, un cap de setmana dedicat als ocells amb exposicions, conferències, sortides guiades, fotografia, tallers, activitats familiars i una fira d’estands especialitzats a Manlleu.

També hi haurà tallers pràctics, com identificació de roques i minerals, i el taller infantil “Busquem petits geòlegs” per a nens i nenes de 7 a 12 anys. La nit d’estels permetrà observar la Lluna i constel·lacions amb telescopi i làser, i descobrir les històries i la mitologia del cel.

Les inscripcions són gratuïtes a través de l’Agenda del Museu del Ter. Les sortides compten amb la col·laboració del Grup d’Anellament de Calldetenes – Osona, Geòleg.cat, el Taller de Geologia, la Societat Catalana de Lepidopterologia, el Parc del Castell de Montesquiu i els ajuntaments implicats.

Aquest programa ofereix una oportunitat única per conèixer, aprendre i gaudir de la natura del territori, amb activitats pensades per a tots els públics.

LA PREGUNTA

Marxa de vacances a fora del seu municipi aquest agost?

En aquesta enquesta han votat 1259 persones.