El Departament de Territori ha licitat la redacció del projecte per a la transformació del tram de la C-37 (eix Vic-Olot) entre Manlleu i Torelló en una via 2+1 per afavorir-ne la seguretat i funcionalitat. Aquesta actuació forma part del Pla 2+1 que està desenvolupant el govern per a la reducció dels accidents frontals, un dels tipus amb més víctimes mortals i greus.
El projecte que s’impulsa detallarà tècnicament les actuacions necessàries per transformar aquest tram de carretera convencional d’un carril per sentit, que té una longitud de més de 5,5 quilòmetres, en una via 2+1. La redacció del projecte es licita per un import de 232.000 euros i un termini de 10 mesos. L’obra per transformar aquest tram de la C-37 en una via 2+1 està valorada en 5,6 milions d’euros.
El sistema 2+1 consisteix a configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, s’implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó o d’altre tipus, senyalització horitzontal o elements d’abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s’opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s’implanta el reforç dels sentits de la carretera.
La Generalitat ha inclòs tot el tram de 23 quilòmetres de l’eix Vic-Olot, entre Gurb i la Vall d’en Bas, al programa 2023-2030 del Pla 2+1, que inclou 400 quilòmetres d’una vintena de carreteres de la xarxa de la Generalitat. La previsió és invertir-hi 660 milions en millores.
Per ara, es licita el projecte del tram Manlleu-Torelló, el primer que va entrar en servei d’aquest eix viari, el novembre de 2002. El tram inclou una llarga recta amb dos carrils de circulació, un en cada sentit, i on s’hi han registrat diversos sinistres al llarg d’aquests 20 anys. La via no disposa de les mesures de seguretat que ja es van considerar al tram següent, entre Torelló i la Vall d’en Bas (obert l’abril de 2009), on ha banda de la limitació de velocitat a 80 km/h dins els túnels, hi ha trams llargs amb carrils addicionals en els dos sentits.
El Pla 2+1 incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.
L’alcalde de Manlleu, Arnau Rovira, deia, en declaracions a EL 9 TV, que la mesura és un pedaç i reivindicava que s’hauria de fer doble carril per sentit. Per a Rovira la inversió “és benvinguda” però “ja neix petita”, i afegeix que si el que es proposa, justament, és millorar la seguretat, “el sistema 2+1 no és la millor manera de fer-ho”.
{{ comment.text }}