QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

A punt la campanya d’incendis amb el dubte de si es podrà fer ús del pantà de Sau

El cap de Bombers de Vic diu que l’accés a aigua per a tasques d’extinció està garantit, però alerta que els incendis seran cada vegada més violents

La campanya forestal d’enguany comença oficialment a partir de l’1 de juny. Tot i això, el parc de Bombers de Vic, com la resta de Catalunya, ja fa temps que hi treballa. Així ho explica el cap del parc, Pere Alsina: “La prevenció d’incendis i la preparació hi és durant tot l’any, ara hi incidim més”.

Aquesta planificació consisteix, per exemple, a preparar les maniobres, les tècniques i les pràctiques, i revisar els camins i accessos a les zones forestals o els punts d’aigua del territori. Sobre aquest darrer punt, Alsina subratlla que incideixen molt en l’emplenatge d’aquests punts “perquè costa en l’actual període de sequera”.

Malgrat aquest episodi, el cap del parc remarca que “trobar aigua per a l’extinció no serà un problema”. En aquest sentit, relata que estan en contacte amb totes les companyies d’aigua per aquesta qüestió i així, per exemple, tenir controlats els hidrants.

“L’única restricció que segurament tindrem serà que els hidroavions no podran carregar al pantà de Sau i és possible que haguem d’anar més lluny a buscar-ne”, afegeix. Tot i això, els vehicles terrestres sí que podran abastir-se de l’aigua del pantà en cas de foc.

Amb l’arrencada de la campanya contra els incendis, a la quarantena d’efectius que hi ha habitualment al parc de Vic se n’hi afegeixen sis més com a auxiliars forestals. A més d’aquests, paral·lelament hi ha la feina del Grup de Recolzament d’Actuacions Forestals (GRAF), “que tot l’any fa el seguiment de totes les variables que es donen en un incendi forestal”, explica Alsina.

Diàriament, fan una anàlisi del combustible i la meteorologia –present, passada i futura– per saber el comportament que podria tenir un incendi al territori. Cada regió –Osona i el Lluçanès pertanyen a la Central– se situa en una escala de comportament, basant-se en la intensitat i la velocitat de propagació. Hi ha el nivell mínim (1) o màxim (6). Divendres estàvem a 1, és a dir, si hi hagués una ignició el seu comportament seria molt baix.

I quina és la previsió de cara a l’estiu? Encara no hi ha resposta. D’una banda, hi ha una sequera prolongada que ha assecat molts arbres (més combustible per cremar), però, de l’altra, la previsió meteorològica més immediata és que plourà. “El maig serà decisiu per saber quina campanya tindrem”, apunta el cap de Bombers.

El que sí que està clar és que “cada vegada tindrem més incendis d’alta intensitat per la gran quantitat de combustible acumulat i per la meteorologia tan adversa”. Es tractaria, per exemple, dels episodis que s’han donat a Grècia o Portugal, en què “tenen un comportament extremadament violent quant a intensitat i velocitat”.

En aquest escenari la gestió forestal, doncs, és clau per evitar focs. “Hem de donar valor a allò que es produeix als nostres boscos. Si comprem formatges o pèl·let d’aquí, estem comprant prevenció, territori, paisatge, país i futur”, remarca.

La campanya forestal, que s’allargarà fins al 30 de setembre, suposa un plus d’activitat a la que ja porten durant tot l’any els Bombers. Tal com subratlla Alsina, en la prevenció, vigilància i detecció d’incendis “hi ha molta altra gent que hi treballa”. “Els Bombers, malauradament, anem a l’acte final de la història d’un bosc”, conclou.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 190 persones.