“Quantes medalles teniu?”, pregunta un alumne en veu alta a la classe. “N’he aconseguit 2.000”, respon amb un to eufòric el seu company. Tots dos són estudiants de l’escola Vall del Ges de Torelló, el centre educatiu que acull una prova pilot del projecte Tecla Osona. L’eina, creada per NeurekaLAB i on participa el grup de recerca Digital Care de la UVic-UCC, serveix per detectar possibles casos de dislèxia i discalcúlia i proporcionar suport als infants afectats, i l’escola torellonenca ho aplica a alumnes d’I5, primer i segon de Primària. “El centre educatiu fa tres anys que participa en el projecte i els nens i nenes tenen l’opció de treballar amb les matemàtiques i la llengua catalana”, declara Marta Campàs, mestra de segon de Primària de l’escola.
Els estudiants segueixen els seus passos, fan cas a les paraules de Campàs i van a buscar les tauletes. Arriba l’hora de començar a jugar, es posen els auriculars i es comença l’activitat. “Tinc molta energia. Ara he fallat i he perdut, però durant aquesta estona que juguem em diverteixo i aprenc molt”, exposa una alumna sota una petita rialla.
Les estadístiques mostren que entre un 5% i un 7% de la població presenta dislèxia, un trastorn que afecta la lectura i l’escriptura, i entre un 3,5% i un 5% pateix discalcúlia, que dificulta la comprensió matemàtica, i es calcula que el 80% de l’alumnat amb aquestes dificultats d’aprenentatge no és acompanyat correctament. “A l’escola Vall del Ges treballem amb el projecte Tecla Osona tres o quatre cops per setmana i té una durada de quinze minuts. Vam fer una prova de treball a casa, però no va funcionar, ja que l’alumnat rebia ajuda dels pares i mares”, afegeix Campàs.
El funcionament que té la plataforma digital és poc complex. Des d’un principi converteix cada usuari en un explorador, que rep el seu nom i que té l’objectiu d’aconseguir energia per poder gaudir de diverses aventures. Per descobrir nous mons han de fer correctament els exercicis. “Són activitats mentals i no disposen de cap material”, tot i que algun d’ells fa petites trampes i posa ull a l’abecedari que hi ha publicat a la paret de l’aula.
“És molt fàcil per a mi. Porto tres pantalles seguides sense fallar”, indica una veu tímida que es dirigeix a la mestra. La principal innovació d’aquest projecte és que s’adapta a les necessitats de cadascú. “Tots els nens i nenes tenen la seva dificultat i és una bona opció de treball individual”, explica la responsable. A més, els mestres tenen el control de totes les estadístiques i en qualsevol moment poden veure els resultats i l’evolució de qualsevol usuari. L’eina és capaç de proporcionar avaluacions i acompanyar l’alumnat en els processos inicials de lectura i el processament numèric. Tot i això, “també és una bona eina de treball per al professorat. Recomano aquest projecte a la resta de centres osonencs”, conclou Campàs.