La Comunalitat de Vic va celebrar aquest diumenge la quarta edició de la Fira de l’Economia Circular, una iniciativa que acull parades i activitats vinculades a la reutilització i la prevenció de residus. A diferència d’altres edicions, en què s’havia dut a terme a la plaça de la Noguera, aquest any es va fer a la rambla Tarradellas. “Amb els anys, la fira ha anat creixent i aquesta ubicació ens permet guanyar espai”, explicava Albert Rivas, membre de la Comunalitat de Vic.
L’edició d’enguany es va centrar en el residu tèxtil, en el marc de la normativa europea 2018/581, que obliga els estats membres a començar la recollida selectiva de l’excedent tèxtil abans de l’1 de gener de l’any 2025.
Així, es van preparar diverses activitats envers la temàtica, com ara una xerrada a càrrec de l’Associació Tapís per plantejar els impactes i reptes del residu tèxtil, un taller d’autoarranjaments de roba i jocs infantils de gran format. “La idea és fomentar l’economia circular des de totes les edats i trencar la concepció que s’ha de comprar tot de primera mà”, deia Rivas.
En aquest sentit, la fira va comptar amb un mercat d’intercanvi i parades de particulars, que hi duien materials que ja no feien servir. Una de les paradistes, Elisabet Canal, que ja havia participat a la fira en anteriors edicions, explicava que funciona com a mercat de segones oportunitats: “A tot se li pot donar una altra vida”.
En la mateixa línia, Laura Portabella, també paradista a la fira, va destacar la importància d’acudir-hi en família: “És interessant venir amb la canalla, perquè els ensenyes com aprofitar les coses”.
A més a més, a la jornada també hi van assistir entitats vinculades a l’economia circular, com Ashes, La Fera Ferotge, Residu Zero, la Biblioteca el Montseny, Casal Claret i la Biblioteca de les Coses de Vic. La darrera és una iniciativa impulsada per la Comunalitat de Vic que es va presentar públicament en el marc de la fira com a recurs de préstec on anar a buscar materials que es fan servir esporàdicament.
A diferència d’altres biblioteques de coses, però, en aquest cas es va plantejar des de la descentralització de les entitats que hi col·laboren: La Fera Ferotge es fixa en les eines; Càritas, en materials per parar taula; la Creu Roja, en jocs; El Refugi, en música; Ashes, en mobles, i l’Associació Tapís, en roba. “Hi haurà un catàleg únic al portal web, però la idea és anar a buscar els productes a la seu de cada entitat, també per conèixer-les”, va detallar Rivas. La proposta es posarà en marxa la primera setmana de febrer del 2025.