QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Sostre 360º, un projecte per evitar l’exclusió

El programa ofereix habitatge, feina, formació i suport legal a joves en risc de carrer

Les instal·lacions de l’Associació Tapís bullen d’activitat. Una desena de joves elaboren sabó artesanal a consciència i amb cura, gairebé com si fossin treballadors experimentats. Formen part de Sostre 360º, un programa gestionat pel consorci Osona Acció Social, amb el suport de Tapís i la Fundació Projecte i Vida, que pretén donar un cop de mà a joves nouvinguts de 18 a 25 anys en situació d’exclusió residencial i sense referents familiars a la comarca.

El programa es va posar en marxa fa dos anys i atén actualment 24 joves, encara que aquest any ja n’hi han passat 38. Durant el temps que passen al programa, fins que regularitzen la seva situació i troben una feina, reben una atenció integral i comunitària que procura cobrir les seves necessitats. “Els acompanyem en els diversos àmbits de la vida, com són l’habitatge, la formació, la inserció sociolaboral, l’oci o la salut, tant física com mental”, afirma Aida Soler, tècnica d’Osona Acció Social. Des del consorci s’ofereix l’acompanyament social, educatiu i de benestar més global, mentre que la Fundació Projecte i Vida proporciona els recursos habitacionals i l’Associació Tapís s’encarrega de la formació i la inserció sociolaboral.

La voluntat d’oferir als joves un habitatge temporal en bones condicions és un dels trets distintius del projecte. Actualment, la Fundació Projecte i Vida posa a l’abast dels joves dos pisos a Manlleu i un pis a Vic, on a cadascun viuen cinc persones. Com que alguns d’ells no hi poden accedir, perquè les places són limitades, Soler esmenta que “es dona la mateixa atenció a la resta de joves, que pot ser que estiguin en llars d’acollida temporals, en albergs o fins i tot en pisos ocupats”.

A part de l’aixopluc físic de l’habitatge, Sostre 360º fa èmfasi en la formació dels nois i noies i en l’adquisició de coneixements i hàbits que els permetin obrir-se camí en el mercat laboral, per tal que guanyin autonomia i s’emancipin. D’això se n’encarrega l’Associació Tapís, mitjançant tallers com el de creació de sabó artesanal. La gerent de l’Associació Tapís, Mireia Ribas, destaca que “se’ls ofereix una formació preparatòria, on aprenen a treballar, a agafar ritme, a respectar la puntualitat o fins i tot a gestionar pics de feina puntuals”.

En el seu dia a dia a la Fundació Tapís, els joves tenen el suport de l’educador social Gerald Llach i la integradora social Amanda Ruiviejo, que els guien perquè el seu procés d’aprenentatge sigui més profitós. Fan dotze hores de taller i vuit més de formació en matèries com llengua catalana, perquè entenguin l’idioma i s’expressin amb fluïdesa, noves tecnologies, salut o habilitats socials. “Si ho volen, també tenen l’oportunitat de cursar algun cicle formatiu fora de Tapís per enfocar el seu camí”, comenta Ribas. A part de formar-se, la implicació al taller els suposa una compensació de 200 euros mensuals per a despeses d’alimentació.

El projecte ja ha permès inserir laboralment 11 joves. Al voltant de cada taula, mentre preparen el sabó, s’hi troben moltes històries i esperances de futur. La Mariam, que té 19 anys, va arribar fa vuit mesos del Marroc i ja en fa quatre que forma part de Sostre 360º: “Des que estic aquí he fet tallers de sabó, revisió de joguines i ganxos, i en un futur m’agradaria treballar i estudiar Infermeria”. En Djibril, de 23 anys, va venir del Senegal i quan va arribar a Vic es va assabentar de l’existència del projecte. “Ajuden els joves que volen treballar a tenir papers”, afirma en Djibril, que ara vol “seguir millorant el català i, si es pot, estudiar cuina”. En Said, més experimentat, ja té 25 anys i resideix a Manlleu en un dels pisos de la Fundació Projecte i Vida. Va venir del Marroc i se sent agraït per tot el suport: “Les empreses confien en les persones que ens formem a Tapís, quan tinguem feina podrem seguir el nostre camí i deixar lloc a nous joves que ho necessitin”. Vol ser perruquer, un desig que espera fer realitat. No haver de patir pel present l’ajuda a ell, i a tots, a sembrar un millor futur.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 237 persones.