QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Víctima de suplantació d’identitat quan llogava un pis a Vic

També li van estafar els diners de la fiança

Un anunci a Idealista va ser el que més va agradar a la santjoanina Alba Puntero en la recerca que va fer a diferents portals immobiliaris el passat mes d’agost. Buscava un pis per llogar a Vic i aquell en bon estat i moblat al Passeig per 570 euros és el que s’ajustava millor a les seves necessitats. Va pagar la fiança i va fer els tràmits que li va requerir el propietari per poder obrir l’habitatge amb un suposat pany intel·ligent per evitar ocupacions, però va resultar ser un engany i va ser víctima d’una doble estafa perquè se li van quedar els diners i li van suplantar la identitat per obrir un compte corrent.“

Em va trucar de seguida que el vaig contactar al portal i em va explicar que vivia a Madrid però que una noia m’ensenyaria el pis. Com que jo era de vacances els dies que em deia hi va anar la meva cosina i em va fer una videotrucada perquè el pogués veure. Em va agradar molt i de seguida vaig dir que sí”, explica la jove. El següent pas va ser enviar a l’home unes nòmines i una fotocòpia del DNI per tal que “la seva assegurança valorés si jo era solvent”. La resposta va ser afirmativa i van signar el contracte al mateix portal immobiliari. “Vaig buscar-ho i vaig veure que tenen validesa legal i que molta gent ho fa”, detalla Puntero. Acte seguit va fer-li una transferència de 1.700 euros, perquè li va demanar dos mesos de fiança i el setembre a l’avançada, i van quedar que quan s’acostés la data d’entrada al pis tornarien a parlar. Els dies posteriors la va escriure per Whatsapp per demanar-li quantes còpies de les claus necessitava i també que si no volia algun dels mobles es podien guardar en un traster. “Estava tot molt ben pensat, perquè eren preguntes molt normals que no em feien sospitar res. Quan penses en una estafa creus que quan tenen els diners fugen, però per mi era tot tranquil·litzador”, assegura.

A finals d’agost el propietari li va dir que finalment per entrar al pis hi hauria un pany intel·ligent que funcionaria amb reconeixement facial i que s’havia de registrar en una aplicació. Allà li van demanar diverses fotos d’ella amb el DNI i també de la seva cara i finalment va haver de fer una videotrucada. “La persona que em va sortir em va dir que érem allà per obrir un compte bancari a N26, que és un banc en línia. Jo li vaig dir que era allà per un pany intel·ligent i em va dir que vigilés perquè em veia desubicada i em va penjar”, recorda. “L’home –continua la jove– tenia explicacions per a tot i em va dir que no patís, que era perquè el pany anava associat al seu compte bancari i que digués que sí a tot perquè era un procés llarg i ens estàvem endarrerint”. Li va fer cas i va continuar amb la videotrucada, fins que en un últim punt li van dir que havia de donar el codi que li havia arribat per SMS però ella mai el va rebre i la van avisar que si no li arribava era segurament perquè era víctima d’una estafa. Això va generar una forta discussió amb l’home i va decidir anar a posar una denúncia als Mossos d’Esquadra. “Ell va intentar girar la truita dient-me que jo volia entrar al pis amb documentació falsa i la cosa es va anar allargant i ja feia tres dies que havia d’haver entrat al pis”, comenta.

La sorpresa va ser que quan va donar el número de telèfon de l’home als Mossos, aquests li van dir que els constava com una estafa a Idealista i que segurament li havien suplantat la identitat per obrir un compte corrent i continuar estafant més gent. “Ara estic en un punt que he perdut els diners i no sé si m’han arribat a suplantar la identitat, perquè el pas de l’SMS no el vaig arribar a fer però ell té les meves dades i això és el que més em preocupa”, confessa. També ha sabut que el pis és de lloguer turístic i que l’home l’hauria llogat uns dies per fer l’estafa. “El que no sabem és si la noia també formava part de l’estafa o l’havia contractat només per ensenyar el pis”, diu.

A l’espera dels resultats de la investigació policial i seguint les recomanacions dels Mossos, Puntero ha contactat amb Idealista amb una còpia de la denúncia “però se n’han desentès i m’han enviat un document on ja adverteixen dels riscos d’una situació com aquesta”, mentre que del banc en línia encara n’espera resposta.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 62 persones.