Dues persones van perdre la vida l’any passat a causa d’accidents de trànsit a la carretera C-17, al Pinós, entre Centelles i Seva. Es tracta d’un punt negre, el quilòmetre 42,8, on sovint hi ha sinistres, alguns dels quals de gravetat. Per reduir-los, el Servei Català de Trànsit (SCT) instal·larà un radar en aquest punt en sentit sud. Ho va anunciar aquest divendres al matí el director del SCT, Juli Gendrau, durant la presentació del balanç de sinistralitat de la Catalunya Central que es va fer a la delegació territorial de Vic. “Sobretot quan plou s’estan repetint massa accidents”, assegurava. Gendrau remarcava que “aquella corba enganya una mica, és oberta i amb velocitats elevades t’escup cap a fora”. Això els ha fet plantejar instal·lar algun control de velocitat. El radar es posarà després que el Departament de Territori i Sostenibilitat porti a terme les intervencions que hi ha previstes a la carretera. Segons el director del SCT, “comptem que durant aquest any estigui actiu”, ja que les obres s’haurien de portar a terme, segons Territori, en els primers mesos del 2020. “Per anar més de pressa plantegem un radar fix”, comentava Gendrau, perquè la tramitació és més ràpida. En el cas que fos un radar de tram “és més lenta i llarga”, tot i que “no descartem” que se’n pugui posar un d’aquest tipus més endavant. El punt exacte on s’instal·larà, deia el director, encara no està marcat. Tot i això, apuntava que “no necessàriament s’ha de treure el radar que hi ha més avall”, també en sentit sud –en sentit nord n’hi ha un just a l’altra banda del punt conflictiu–. El director del Servei Català de Trànsit explicava que els sistemes de control de velocitat “els posem on detectem que hi ha molts accidents i malauradament a la C-17 estem veient que per velocitats inadequades estem tenint massa accidents”.
La darrera víctima mortal en aquest punt va ser una dona de 38 anys d’Aiguafreda el 20 de desembre. Just el dia després de l’accident el Departament de Territori va reasfaltar el tram que comprèn els quilòmetres 42 i 43 de la C-17. El revolt està delimitat a 80 quilòmetres per hora i la perillositat augmenta quan el ferm està moll. En sortir de la carretera hi ha un desnivell de gairebé tres metres d’alçada i existeix el risc que l’accident sigui de més gravetat. L’asfaltat que s’hi ha posat recentment reforça l’adherència, segons Territori. En el tram que va des de Centelles fins a la Garriga és on s’actuarà els propers mesos per millorar la senyalització i el ferm. Gendrau afegia que “també apel·lem a tothom” perquè moderin la velocitat en aquest tram.
A la C-25 van augmentar els controls i s’han reduït accidents i víctimes
Pel que fa a les dades de sinistralitat del 2019, des del SCT apuntaven que en el global de Catalunya les víctimes mortals en accidents es van reduir un 8% respecte a l’any anterior. En el cas d’Osona també hi va haver una reducció, de 12 víctimes a 7 en vies interurbanes i urbanes. Aquesta és una tendència oposada respecte al conjunt de les comarques centrals, on hi va haver un 3% més de víctimes mortals i un 11% més de sinistres mortals que l’any 2018. Tot i això, segons el sotsinspector Avel·lí Garia, cap de l’Àrea Regional de Trànsit dels Mossos a la Catalunya Central, a la zona en general la mobilitat i la sinistralitat està “estabilitzada”.
La C-17 és la carretera on hi ha hagut més víctimes d’Osona –totes dues al Pinós– i és la quarta amb més sinistres de les comarques centrals. Pel que fa a la C-25, l’Eix Transversal, que va ser la via on hi va haver més morts en el tram osonenc el 2018 –en total, quatre dels set que es van donar en la via sencera–, s’ha reduït a 1. Aquesta víctima es va produir el 27 d’agost en terme de Sant Bartomeu del Grau. La majoria de casos eren “encalços, distraccions i algun excés de velocitat”, segons Gendrau. En aquesta via “els controls han fet efecte”, assegurava el responsable de Trànsit. Es van prendre mesures “en punts crítics” com reforçar els controls, també per la velocitat”, perquè “va sorprendre que una via segura fos la de més mortalitat”.
En el cas del Ripollès hi va haver dues víctimes en zona urbana per atropellaments. Al Moianès, segons les dades del SCT, el 2019 es va tancar sense morts a les carreteres.