QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Adif es tornarà a gastar mig milió d’euros al túnel de Toses perquè no va quedar ben impermeabilitzat

Les obres duraran vuit mesos i en principi seran compatibles amb la circulació de trens

Adif va obrir la setmana passada el concurs públic per trobar una empresa que executi una nova tongada d’obres al túnel de Toses. La infraestructura, de gairebé quatre quilòmetres entre Planoles i la Molina, ja va ser objecte d’una reforma integral el 2020 i el 2021, després d’un despreniment que fins i tot va fer descarrilar un tren el 9 de juliol de 2019.

Segons queda recollit a la licitació, l’actuació d’aleshores no va resoldre del tot les patologies del túnel, la qual cosa justifica la necessitat d’intervenir-hi novament. Els treballs, que s’han pressupostat en 605.000 euros (IVA inclòs), duraran vuit mesos i les empreses interessades a executar-los tenen temps de presentar les seves ofertes fins al 30 de setembre.

Adif detalla en l’expedient que el principal problema del túnel és la filtració d’aigua, de manera que les obres han de servir per conduir-la millor cap a les rases, incrementar el drenatge i que no hi hagi avaries cada dos per tres a la via i la catenària.

Els 600.000 euros d’inversió s’afegiran als gairebé 9,5 milions que ja es van destinar a la infraestructura ara fa quatre anys, quan va quedar constatat que estava molt malmesa a causa de les filtracions d’aigua i el procés de gel-desgel a la cota més alta del ferrocarril convencional a la Península.

La zona que presentava més desperfectes era prop de la boca nord, per la mala qualitat de la roca. En aquell moment es van utilitzar 3.417 metres cúbics de formigó projectat i 107 tones d’acer i es va reforçar, entre altres, el revestiment del túnel, l’estructura de la volta i els drenatges. També s’hi va instal·lar una catenària rígida a fi de minimitzar les avaries elèctriques.

Executat l’any 1922, el túnel de Toses és un dels més antics de tota la xarxa ferroviària espanyola. Adif destaca que en el seu moment es va construir per a unes característiques de trànsit, càrregues i velocitats “molt diferents de les actuals”. Això, sumat al pas del temps i la climatologia, s’ha traduït “en una degradació dels materials”. Segons consta a la memòria, no es preveu que durant les obres s’hagi de tallar totalment la circulació, sinó com a molt a l’inici i al final del dia.

Tres anys després de l’actuació d’urgència d’entre 2020 i 2021

La reforma del túnel de Toses després del despreniment del juliol de 2019 va culminar el maig de dos anys després, havent-hi invertit gairebé 9,5 milions d’euros. Les obres es van allargar tres mesos respecte al previst, incloent-hi l’ensurt d’un ferrocamió que es va desfrenar i va baixar a la deriva fins a Ripoll. Sortosament no hi va haver ferits.

Els treballs es donaven per tancats amb una visita a la qual van assistir l’aleshores delegada del govern a Catalunya, Teresa Cunillera; el director general de Conservació i Manteniment d’Adif, Àngel Contreras; la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, i, entre altres, el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 194 persones.