“A Manlleu, tothom educa”, deia aquest dijous al matí el regidor d’Educació de la ciutat, Rafa Cuenca (ERC). Era en el marc de la presentació de les dades i la diagnosi educativa que coincidia amb la setmana d’inici de curs. I aquest fet és clau per assolir els objectius del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC), que va néixer el 2016 i que ara es vol revisar per “definir les línies de futur”. Segons l’anàlisi que han portat a terme des de principi d’any, un de cada tres alumnes de la ciutat té necessitats educatives especials, és a dir, un 32,8% dels alumnes d’Educació Infantil, un 37,8 dels de Primària i un 32,1 dels d’ESO. Aquesta és la dada que preocupa més, detallaven Cuenca; la tècnica d’Educació, Núria Font; la dinamitzadora del PEC, Mercè Mauri, i David Osa, del Grup Impulsor del PEC. Amb tot, les accions dels darrers anys en el marc del projecte de ciutat “fa que no vagi a més”, encara que, deien, les xifres lliguen amb la situació social. Mauri i Font apuntaven que en aquest cas es tenen en compte tot tipus de necessitats socials, pedagògiques o econòmiques. “Ho tenim identificat i repartit de forma equilibrada a les aules de tots els centres”, assegurava la tècnica d’Educació, encara que el regidor admetia que malgrat això “hi ha una segregació urbana i és lògic que en alguna escola determinada n’hi hagi més”.
La pobresa o el risc d’exclusió social del 35% entre les persones de menys de 18 anys també es va notar els anys de pandèmia pel que fa a la bretxa digital, segons l’estudi. Un 7,7% de l’alumnat no va seguir les classes virtuals, sobretot en els cursos inferiors, entre 1r i 4t de Primària.
Aquestes necessitats també es mostren en les beques. Per exemple, un 34,7% n’ha rebut per a llibres i material i un 21% de mitjana de menjador, encara que en el darrer cas hi ha una diferència de 30 punts entre diferents centres.
Font destacava que la implantació del PEC també ha suposat un canvi en la tarifació social a les escoles bressol. Fins llavors, “no les omplíem” i ara falten places. Segons la diagnosi, en aquest cas un 32% dels alumnes compten amb un 90% de bonificació i només es deneguen un 9% de sol·licituds.
La diagnosi, detallava Mauri, ha de servir per planificar de cara al futur. Així, el que s’ha recollit fins ara i encara fins a finals de setembre servirà per marcar les noves línies a treballar en una jornada participativa que es farà al novembre. Aquesta setmana, detallava Osa, es començarà a fer també una enquesta anònima entre la ciutadania per recollir les opinions sobre els reptes que té Manlleu en l’àmbit educatiu, per tenir-los també en compte en l’actualització del PEC.