EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Un llast que no desapareix

En només una setmana s’han hagut de lamentar els primers accidents mortals de trànsit del 2021 a Osona i el Moianès

Abigail Hernández Rodríguez, de 18 anys i veïna de Manlleu, va perdre la vida la matinada del passat diumenge després que la seva motocicleta xoqués contra un vehicle que estava avariat i aturat a la carretera B-522, que uneix Vic i Manlleu. Una setmana abans, a la C-59 al seu pas per Moià, un veí de Caldes de Montbui –C.M.C.Q., de 56 anys– va morir després de topar contra un senglar i posteriorment xocar contra un vehicle que venia en sentit contrari. Aquestes dues tragèdies, ocorregudes en només una setmana de diferència, són les dues primeres víctimes mortals en accidents de trànsit registrades a Osona i el Moianès aquest 2021. En un entorn rural i tot i que no aparegui en les estadístiques oficials com a víctima de trànsit, el febrer passat també va morir un home de 71 anys de Centelles després de patir una caiguda amb bicicleta al camí de la carena que uneix Sant Julià de Vilatorta amb el santuari de Puig-l’agulla. En la primera meitat de l’any no s’ha hagut de lamentar cap mort en accident de trànsit al Ripollès.

En la fredor de les estadístiques i remarcant que la valoració després d’haver de lamentar només una víctima per accident de trànsit sempre és negativa, les dades d’aquest 2021 mostren una mínima reducció respecte a la primera meitat de l’any passat. Aleshores, tot i l’aplicació de diverses mesures de reducció de la mobilitat per frenar l’expansió de la Covid-19, a Osona i el Ripollès s’havien hagut de lamentar quatre morts a les carreteres. Dues a Osona –amb accidents a Taradell i la C-17 a Tona– i dues al Ripollès, a Toses i Ripoll. Una de les característiques de les dues primeres morts d’aquest 2021 és que en tots dos casos es tracta de conductors de motocicletes. Aquest escenari encaixa amb el crit d’alerta que es llança des del Servei Català de Trànsit a l’hora d’extremar la precaució quan algun dels col·lectius considerats vulnerables –motoristes, vianants i ciclistes– circula per vies interurbanes. A tot Catalunya s’han hagut de lamentar 22 motoristes morts en el que portem d’any, el que representa un 37% del total de les víctimes que es comptabilitzen fins a dia d’avui.

El 2020 va finalitzar amb set víctimes mortals a les carreteres d’Osona i el Ripollès. Tot i la reducció de la sinistralitat a les dues comarques en els últims vint anys –l’any 2000 es van comptar fins a 32 morts per accident–, el drama de la pèrdua d’una vida al volant encara no ha desaparegut de la nostra societat. El mínim a Osona van ser les quatre morts del 2012 i el 2015, i al Ripollès es va assolir el zero el 2018.

Senyalitzar sense sortir del cotxe

El nou llum de senyalització V6 es col·loca fàcilment a sobre del capó / G.F.

Des del 1999, la normativa de circulació obliga a portar a l’interior del vehicle dos triangles d’emergència. En cas d’avaria o accident a la carretera, s’han de situar a l’exterior del vehicle per tal de senyalitzar i fer visible la incidència a la resta de conductors. La DGT ha detectat els últims anys un creixement en el nombre d’atropellaments en el moment d’instal·lar-los a l’exterior del vehicle, així com una baixa efectivitat del seu principal objectiu: fer-se visibles i que altres vehicles no acabin xocant amb l’automòbil aturat a la calçada. És per aquest motiu que la DGT ha posat data de caducitat a la utilització dels triangles, en substitució d’un llum intermitent. Aquesta nova balisa –anomenada V6– ja es podrà utilitzar com a element d’alerta a partir de l’1 de juliol, i conviurà amb els triangles fins al gener del 2026, quan serà l’únic element autoritzat per senyalitzar accidents i avaries en vies interurbanes.

Una de les principals novetats del llum V6 és que es podrà posar en funcionament i fer-se visible sense que el conductor hagi de sortir del vehicle: traient la mà per la finestra es podrà enganxar al sostre del cotxe, minimitzant el risc de patir un atropellament i senyalitzant la incidència de manera molt ràpida. Fina Vila, de l’Autoescola Osona de Vic, valora “positivament” aquest canvi, sobretot perquè augmenta la seguretat en carretera. “Un llum intermitent elevat crida més l’atenció que uns senyals al terra”, assegura.

Segons la DGT, el llum V6 podrà ser visible a molta distància, en un radi de 360 graus, i el 2026 tots els models homologats incorporaran un sistema de geolocalització que enviarà la ubicació de l’incident als serveis d’emergència quan s’activi.

LA PREGUNTA

La cimera del clima que es fa a Bakú acabarà amb avanços per frenar el canvi climàtic?

En aquesta enquesta han votat 428 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't