Vint-i-vuit històries que tracten temes diversos des del punt de vista d’uns joves adolescents. Són els contes que han elaborat durant vuit setmanes alumnes de 4t d’ESO de l’institut del Voltreganès i l’institut de Gurb en el marc d’un projecte d’innovació del Departament d’Educació en el qual participen 10 centres educatius de tot Catalunya. Es tracte del projecte “Recerca, creació i servei”, que han fet amb la col·laboració del Laboratori de Lletres, una entitat que ofereix cursos d’escriptura creativa, de manera que han comptat amb el suport de l’escriptora Laia Fàbregas, que els ha ensenyat trucs per escriure i els ha proposat exercicis per poder elaborar personatges més complexos, expliquen els alumnes dels dos centres.
Els alumnes de Gurb han trobat en un carrer fictici l’element que lliga els relats, el recull dels quals han titulat Històries de carrer, de principi a fi. Segons Maria Navarro i Martí Nesplé, alumnes del centre, en el seu cas cada alumne ha escrit un conte, en total 20, i un altre n’ha fet les il·lustracions. “Tots els personatges viuen al mateix carrer”, i això ho van decidir quan feien la pluja d’idees amb tot el grup. Les històries dels veïns són diverses i per exemple la de Navarro és un conte romàntic entre dues noies que “no poden estar juntes perquè el seu amor és molt tòxic”, i el de Nesplé fa referència a “un nen amb les mares divorciades que ha de passar un dia a casa dels avis de la mare que no en té la custòdia”. En algun moment, els contes es relacionen.
Les vuit històries del Voltreganès, sota el títol Amor, amor, també tenen relació, en aquest cas per la temàtica, expliquen les alumnes Laura Llimós i Mariona Gorchs. “Té com a fil conductor l’amor, l’amor adolescent, perquè tampoc podem tenir gaire més experiència, i un punt de vista molt femení”, ja que del grup de 17 persones només hi ha un noi. A més els contes estan ordenats de tal manera que unint la primera lletra de cada història el resultat és el títol del llibre. En aquest cas han escrit dues històries per parella i la seva feia referència a una parella que s’odia i després s’acaba estimant i s’acaba veient que “de l’amor a l’odi hi ha un pas”. Aina Ahumada i Júlia Teixidó, també alumnes del centre, expliquen que el projecte ha estat “una bona oportunitat per aprendre. Elles han escrit d’un amor de germanes, quan una es queda en coma i es parla de l’amor entre elles i com també la parella de la que està en coma l’ajuda a superar la situació.
A finals de novembre els llibres, dels quals faran una presentació pública, estaran a la venda i els diners, a banda de finançar l’edició, seran per als viatges de final de curs.
Xevi Herrero, professor de l’institut del Voltreganès, comentava que malgrat tenir poc temps l’alumnat s’ha adonat de la importància de corregir els textos, “que està bé corregir-los i que milloraven cada vegada que feien una correcció”. Era una revisió no només ortogràfica, remarcava, es tractava de “no deixar-ho només en una història tancada sinó que pugui tenir altres punts de vista” i tot plegat “els fa pensar i és un bon aprenentatge”. Marta Capdevila, professora de Llengua de l’institut de Gurb, assegurava que davant del repte de publicar el llibre l’alumnat “s’ha implicat moltíssim i per ells va més enllà de l’assignatura, i no pensen en la nota final, es converteix en un projecte personal”, perquè molts ja escriuen però ara “ho poden fer públic”.