QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Un ramat d’accidents

Els sinistres de trànsit provocats per senglars o altres animals van en augment i aquest any es disparen al Ripollès

L’accident del dia 1 de novembre en què dos vehicles es van veure implicats per l’aparició d’un senglar al quilòmetre 41,5 de la
C-17 en terme de Centelles, a l’altura d’Aiguafreda, no és l’únic que s’ha produït aquests últims dies a la zona del Congost. N’hi ha hagut també molts d’altres. En un d’ells s’hi va veure implicat el regidor de l’Ajuntament de Vic Josep Lluís Garcia i va tenir lloc el dia 3 a 2/4 de 9 del vespre al quilòmetre 31,9, sortint de la Garriga en direcció a Vic. El vehicle que conduïa la seva dona va envestir un senglar “però jo en vaig veure almenys dos que venien per l’esquerra”, relata el regidor. Tres cotxes més que venien per darrere li van passar per sobre. “Els Mossos ens van dir que és continu cada nit”, segons Garcia.

Aquest estret corredor és una zona de pas de senglars que troben en la mitjana de l’autovia una trampa mortal. A Aiguafreda i Sant Martí de Centelles van haver d’intervenir aquest estiu perquè els senglars baixaven al centre de la població a alimentar-se i van perimetrar el nucli urbà amb feromones de llop, el seu depredador natural, que ha desaparegut dels nostres boscos. “L’efecte va ser immediat”, reconeixia l’alcalde d’Aiguafreda, Miquel Parella, que lamentava que “la durada és limitada” perquè les pluges en dilueixen l’efecte i no es pot implementar de forma permanent perquè perdria eficàcia.Actualment només se n’han detectat als carrers més propers al bosc i no es té constància que la seva presència hagi provocat cap accident.

Per evitar-los “l’única solució que nosaltres veiem és la neteja dels vorals de les carreteres uns 150 metres”, segons Albert Alexandre, de la Societat de Caçadors El Congost. El cert és que els accidents provocats per animals no deixen d’anar en augment. Darrerament, es fan al voltant de 150 atestats anuals per aquesta causa a les carreteres d’Osona i el Ripollès. Són unes xifres que multipliquen per 15 els de 15 anys enrere. Els últims anys hi ha hagut a Osona al voltant de 130 accidents d’aquestes característiques i aquest any es va pel mateix camí. Fins al 31 d’agost se n’havien comptabilitzat 76, segons dades del Servei Català de Trànsit, si bé és en aquesta època de l’any, quan la nit s’allarga, que se’n produeixen més. Les xifres són més preocupants al Ripollès, que va camí de batre el seu rècord històric perquè amb vuit mesos ja en portaven 22, gairebé tants com tot el 2017 (23), després de la caiguda a només 8 de l’any passat.

D’aquest centenar de sinistres, n’hi ha 18 que han tingut lloc a la C-17 (tres d’ells al Ripollès) i 6 a la C-25. En un sol cas es va haver de lamentar un ferit greu al Ripollès, encara que l’accident més tràgic que es recorda va ser el 2007, quan un ripollès de 20 anys va morir a la C-38 a Sant Joan de les Abadesses volent esquivar un senglar.

Per mitigar la superpoblació ja fa uns anys que el període de cacera del senglar s’amplia i s’allarga de setembre a març. Aquest any, tal com han quedat repartides les pluges, “hi torna a haver molt menjar i quan en tenen molt crien dues vegades”, apuntava Joan Riera, alcalde de Vilanova de Sau i membre de l’Associació de Caçadors que agrupa Rupit, Tavertet i Vilanova. Actualment “a punta de fosc ja corren i abans era impensable”. En dos mesos de cacera ja n’han matat 41 més que l’any passat per les mateixes dates.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 183 persones.