A dins de Manlleu hi ha cada any uns quaranta accidents de trànsit amb víctimes, siguin més o menys greus. Els predominants (un 37%) són els xocs típics de cruïlla, és a dir, impactes entre dos vehicles: un, pel lateral i l’altre, per la part davantera. Els segueixen els atropellaments, al voltant de 15 d’anuals, la qual cosa suposa un terç de tots els sinistres, i les col·lisions en cua (11%), quan es produeix un encalç entre dos cotxes. La dada positiva és que, sense perdre de vista que darrere de cada xifra hi ha persones, la majoria d’accidents no comporten ferits greus. Tant és així que dels 39 del 2021, per exemple, en només tres es va incloure les víctimes dins d’aquesta categoria. El 2020, coincidint amb la reducció de la mobilitat a causa de la pandèmia i el confinament, n’havien estat 2 de 34.
Aquesta diagnosi s’emmarca en el nou pla local de seguretat viària que el ple de Manlleu va aprovar dimarts, una base d’actuacions a desplegar entre ara i el 2026 amb l’objectiu de reduir els accidents a la ciutat un 20%. Per fer-ho possible, Moisès Gimeno, cap de la Policia Local, va desgranar en la mateixa sessió cinc propostes d’intervenció a carrers o cruïlles especialment conflictives. A la gran majoria s’hi preveu pintar més aparcaments de cotxes, instal·lar reductors de velocitat o canviar de lloc els passos de zebra perquè segueixin els itineraris lògics i els vianants no travessin per punts perillosos. “La dada zero accidents no existeix, però són coses que podem treballar per encaminar-nos a la reducció”, va dir Gimeno dimarts.
El pla va tirar endavant amb el vot a favor de tots els regidors del consistori excepte Aleix Estrada, no adscrit, que es va abstenir. Des de la CUP, Flory Martínez també va defensar que caldria fixar-se una rebaixa dels accidents “més ambiciosa” que un 20% en tres anys: “La prioritat ha de ser la prevenció. Això vol dir polítiques transversals de no posar el focus només en l’espai dels cotxes, sinó canviar el paradigma i que prevalgui la mobilitat a peu, en bicicleta i fins i tot amb patinet elèctric. D’aquesta manera reduirem els perills associats als vehicles i, a més a més, la contaminació”. La socialista Marta Moreta va picar el crostó a l’equip de govern perquè durant el procés de redacció del document, a càrrec d’una empresa externa, no s’ha fet cap trobada conjunta de regidors i el pla no inclou, per tant, aportacions de l’oposició. Anticipava que s’haurà de modificar a no molt estirar per adaptar-se als canvis normatius en qüestió dels patinets.
{{ comment.text }}