QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Una vacunació amb condicionants

La principal limitació és el nombre de dosis que arriben a Catalunya. Salut en preveu administrar aquest mes a les persones grans dependents, els col·lectius vulnerables per edat o patologies i els efectius de serveis essencials

Catalunya ha de rebre aquest dilluns 31.700 dosis de la vacuna d’Oxford-AstraZeneca. Això permetrà començar a vacunar professionals sanitaris que no treballen a primera línia d’atenció de la Covid-19, com ara dentistes, i efectius de serveis essencials, entre els quals policies, bombers o membres de Protecció Civil. En paral·lel, es continuaran administrant dosis del fàrmac de Pzifer-BioNTech a les persones que viuen i treballen en residències i cap a finals de mes també està previst iniciar la campanya en grans dependents i 1,8 milions de catalans i catalanes que es consideren especialment vulnerables a la malaltia per qüestions d’edat o patologies de salut. L’estratègia de desplegament comarcal s’està treballant a contrarellotge –l’arribada del vaccí d’AstraZeneca es va confirmar fa cinc dies–, però des de la Regió Sanitària Catalunya Central sí que expliquen que s’ha iniciat la setmana planificant les llistes de personal de serveis essencials, amb l’opció de començar a vacunar com a molt d’hora dijous.

Pel que fa a la població general, que a grans trets es correspon amb la major de 65 anys, la Generalitat descarta iniciar la campanya abans del 30 de març i en subscriu el progrés i calendari a l’arribada de vacunes. Segons la consellera de Salut, Alba Vergés, l’esforç que es fa cada any amb la de la grip acredita que el país tindria capacitat per inocular-ne 150.000 dosis diàries, però ara per ara no es disposa d’aquestes quantitats. Al seu moment està previst que la vacunació massiva vagi a càrrec de l’atenció primària i que, a banda dels CAP, es pugui portar a terme en teatres, sales polivalents, universitats o fins i tot amb desplaçaments a empreses.

L’estratègia que anirà desplegant la Generalitat ve condicionada per dos grans factors. El bàsic és l’arribada de vacunes, ja que plana el fantasma de la desconfiança després de les retallades per part de les farmacèutiques. El segon és el tipus de vaccí. Seguint les indicacions del Ministeri, el d’AstraZeneca no s’administrarà a persones majors de 55 anys i, per tant, queda consignat als treballadors de serveis essencials per sota d’aquesta edat. De la solució de Moderna fins ara n’han arribat quantitats molt minses a Catalunya, mentre que la de Pfizer se segueix reservant per a les persones grans, les dependents i els col·lectius de risc, amb la previsió d’anar-les a vacunar tant en centres de dia i espais similars com domicili a domicili.

Aquest conjunt de casuístiques fan que Salut treballi amb la idea d’anar “simultaniejant” etapes en funció del tipus i el nombre de vacunes disponibles. El departament calcula que abans d’arribar a la vacunació de la població general calen 5 milions de dosis per acabar d’immunitzar els col·lectius en curs o els que es vol cobrir des d’ara fins al març, però actualment només n’hi ha 1,3 de compromeses. “No estem ni ens podem plantejar la que ha de ser la fase final”, va dir divendres Josep Maria Argimon, secretari de Salut Pública.

A Osona i el Ripollès hi consten 4.053 veïns i veïnes que ja han rebut les dues dosis de la vacuna i 1.062 que estan pendents de la segona inoculació. En tots els casos es tracta de persones que viuen i treballen en residències i professionals sanitaris de CAP i hospitals.

LA PREGUNTA

Està a favor de l’embargament d’armes a Israel?

En aquesta enquesta han votat 320 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't