El Departament de Territori ha tret a licitació aquesta setmana la redacció del projecte per millorar la connexió entre l’Eix Transversal (C-25), la C-17 i la N-152z (el vial d’accés a les dues autovies i que inclou els dos giratoris de la zona de Leche Pascual) a Gurb. D’aquesta manera es vol donar resposta a la problemàtica que hi ha a les dues autovies a les hores punta, quan les rotondes no engoleixen el trànsit i formen embussos que arriben fins a la sortida de la C-17 en sentit Vic i la de l’Eix en sentit Lleida. “El que volíem és que el projecte comencés a caminar i el més important és que d’aquesta manera entra a la programació d’infraestructures de la Generalitat i, per tant, s’acabarà fent”, deia aquest dijous l’alcalde de Gurb, Josep Casassas (ERC).
Ara el que surt a licitació és la redacció del projecte, valorada en 40.000 euros. A partir d’aquí l’empresa adjudicatària “detallarà tècnicament les actuacions necessàries per augmentar la capacitat de les dues rotondes existents i crear un carril directe des de la sortida de la C-25 cap a l’N-152z en direcció C-17 nord”, segons es detalla en la nota de premsa. Casassas afegeix que, per la informació que li ha arribat, la idea és desdoblar el carril de sortida de l’Eix cap al giratori el·líptic on aboca actualment el vial. Un d’aquests carrils transcorrerà paral·lel a les dues rotondes, sense necessitat d’entrar-hi i entroncarà amb l’accés a la C-17 en sentit Ripoll, de tal manera que es desconegestionin les rotondes. A més, als dos giratoris s’hi habilitaran dos carrils de circulació. L’actuació ha de permetre engolir el trànsit i actual i, segons Casassas, “les simulacions que hem vist permeten un augment del 35% del trànsit que hi ha actualment”.
“L’important és que el projecte entra a la programació d’infraestructures de la Generalitat”
Josep Casassas, alcalde de Gurb
L’actuació està valorada en 400.000 euros. Més enllà del vial, recorda Casassas, “es tracta més d’una actuació d’asfaltat, repintat i senyalització que no pas d’obra física”. El que encara no s’ha detallat és el calendari d’actuacions.
El col·lapse dels giratoris i les corresponents congestions a les sortides de les dues autovies “es va fer evident”, recorda Casasssas, la primavera de 2018 quan, amb el tall al trànsit per les obres de remodelació del pont de Can Molas de Manlleu, molt del trànsit entre Manlleu i Vic es va desviar per la carretera de la Gleva cap a la C-17 o des de Roda cap a l’Eix Transversal. Acabades les obres, però, “no es retornava a la situació anterior, si no que es mantenia el problema”.
Va ser en aquell moment quan es va fer un primer estudi i una diagnosi de la situació que ja preveien un vial de connexió entre l’Eix i la C-17 en sentit nord evitant les rotondes, però “va quedar en un calaix”. Aquest estudi, diu Casassas, “no va ni arribar a entrar a l’Ajuntament i ens va costar molt de recuperar-lo”. Ara, en els darrers dos anys, l’alcalde de Gurb destaca la bona entesa amb el director general. “Ens hem reunit sovint i hem parlat amb ell i el seu equip. Hem notat ganes de resoldre el problema”.