Quatre mesos després d’iniciar els tràmits per construir un aparcament soterrat al parc Maria Àngels Anglada, el ple de Vic celebrat dilluns passat va servir per tancar l’expedient i aprovar l’establiment d’aquest nou servei al centre històric de la ciutat. En concret, el nou aparcament tindrà 45 places i serà explotat en règim de concessió administrativa durant 20 anys per una empresa privada. 30 places seran de rotació, 10 per a residents de la zona i 5 per a la concessionària. La superfície es mantindrà com a sòl de domini públic i la intenció és reformar l’actual solar i convertir-ho en un “espai de qualitat”, segons va explicar la regidora d’Urbanisme, Fabiana Palmero.
L’aprovació de l’establiment d’aquest servei va entrar d’urgència a l’ordre del dia. Els tres partits de l’oposició –ERC, Capgirem Vic i PSC– van reclamar per quina justificació s’accelerava el tràmit “quan els terminis no afecten en res l’inici de les obres i es podia haver esperat al setembre”, va apuntar Viqui Terricabras, afegint que aprovar-ho al juliol i per urgència “no ens ha permès disposar de les explicacions pertinents”. En aquesta línia també es va expressar la regidora Carla Dinarès (Capgirem): “Diuen que és urgent però no ens en volen explicar el motiu real”.
Amb la urgència aprovada, el debat es va centrar en la idoneïtat de construir un aparcament soterrat en una zona de la qual els últims anys s’ha aconseguit expulsar el pas de vehicles. “Es crearà un nou flux de circulació cap a aquest punt perquè la majoria de places són de rotació. Contradiu el projecte de ciutat sostenible que vostès proposen”, va retreure Terricabras al govern municipal. Palmero, responsable d’Urbanisme, va matisar que la circulació de cotxes cap al centre històric “no hi serà si no és per anar a aparcar”. Per assegurar aquesta situació es col·locarà als carrers que hi donen accés “un sistema que oferirà informació de si queden places o no en temps real”. D’altra banda, també va recordar que la creació de l’aparcament va estar a exposició pública “i no va rebre cap al·legació”. Des del PSC, Carme Tena va argumentar el vot contrari al projecte recordant que “falten aparcaments al centre però aquests no seran per als residents de la zona”.
Des de Capgirem, Dinarès va insistir a demanar explicacions del perquè és necessari fer un aparcament soterrat al centre de Vic, “quan tenim els de la plaça Major i el Passeig a tocar”. Dinarès va anar més enllà, i va assegurar que aquesta operació “encaixa si al que es vol donar prioritat són als interessos econòmics, ja que s’està fent un vestit a mida a l’empresa que adquireixi l’edifici del Seminari Vell”.
Precisament dijous passat es va obrir el període de licitació per tal de presentar ofertes i adquirir la finca del Seminari Vell, que fa cantonada entre els carrers Sant Just i Sant Miquel, i es troba a tocar del parc Maria Àngels Anglada. L’Ajuntament de Vic fa anys que intenta trobar un ús a l’edifici però després de la seva reforma –ara fa 13 anys– tots els intents han estat infructuosos. El POUM de l’any 2019 determina que en l’habitatge de 612 metres quadrats s’hi ha d’encabir alguna activitat de l’àmbit sanitari, assistencial, docent, cultural o comercial que doni servei als ciutadans. El preu de sortida de l’edifici és d’1,5 milions d’euros, i en el ple la regidora Palmero va explicar que “no tenim cap oferta oficial presentada a l’Ajuntament. S’hauran de presentar a la subhasta pública”.
ERC i Capgirem van denunciar que el govern no permetés rebatre i allargar el debat sobre la creació de l’aparcament, un punt que es va aprovar fent valer la majoria absoluta de Junts per Catalunya.
{{ comment.text }}