Sentfores-la Guixa
Guillem Rico
L’Ajuntament de Vic i la Diputació de Barcelona, que és la titular de la via, portaran a terme a finals d’any la prova pilot de donar pas alternatiu als vehicles a través d’un semàfor al carrer Major de Sentfores-la Guixa. És la mesura que plantegen per “pacificar el trànsit”, segons la regidora d’Urbanisme de Vic, Fabiana Palmero (JxCat), que ja s’havia de provar ara fa dos anys i que va quedar aturada. La voluntat és reduir el perill que suposa anar a peu pel carrer que té voreres estretes i els vehicles hi circulen ràpid, una situació de la qual els veïns s’han queixat reiteradament. Al juliol es va fer una reunió informativa amb els veïns en què se’ls va dir que la previsió –Palmero diu que Diputació ha de confirmar la data exacta– era que a finals de setembre comencin les obres per arranjar el carrer i fer-lo d’un sol carril amb les voreres més àmplies, unes intervencions que haurien de durar un parell de mesos. “Si volem que les voreres no siguin estretes no hi ha més alternativa que reduir la calçada”, assegura la regidora. A partir de llavors, ja a finals d’any, començaria la prova pilot en aquest tram, que és d’uns 80 metres. Al mig s’hi posaran panells que informaran als vehicles que s’incorporin en quin sentit poden circular en aquell moment.
Segons Palmero, “de moment és una prova pilot i si no funciona s’hauran de buscar alternatives”. El que per ara està descartat i al POUM no es preveu és una variant. “Si fem una variant no serà una solució a curt termini; no podem esperar 30 anys que la Generalitat o la Diputació tinguin els diners per fer l’alternativa i continuar trinxant el territori”, afegeix. La prova pilot substituirà els semàfors que es posen en vermell quan un vehicle sobrepassa la velocitat, a qui es multaria.
La mesura del pas alternatiu, com ja van mostrar fa dos anys, no agrada als ajuntaments de Santa Eulàlia de Riuprimer i Muntanyola, “hi estem totalment en contra”, diu l’alcalde de Muntanyola, Carles Morera (IpM-ERC), que afegeix que “hi ha altres solucions que no han interessat des de Vic”, com la variant. Els dos municipis continuen apostant per aquesta via que desviï els més de 3.700 vehicles diaris que van i venen dels seus pobles i que han de passar per la Guixa. A través d’un comunicat l’Ajuntament de Santa Eulàlia diu que el pas alternatiu “pot tenir un impacte negatiu per la mobilitat dels nostres veïns” i demanen a la Diputació que vagi a explicar les mesures al seu municipi. Diuen que “empatitzem completament amb el veïnat de la Guixa i entenem que s’ha de millorar molt la mobilitat del poble”, però també la global entre els tres municipis, i recorden que van presentar al·legacions al POUM de Vic i que “no ens consta que ens responguessin o es van desestimar”. Remarquen que el que es planteja “no és una solució definitiva amb valentia”. També reclamen una segona prova pilot en què es considerés la possibilitat de fer un carrer d’anada i un de tornada. Morera comenta que “soc conscient que Vic ha de buscar una solució pels seus veïns” però que “haurien de treballar altres solucions com la variant perquè els vehicles de dins no se’ls trauran”.
Segons Palmero, “de moment és una prova pilot i si no funciona s’hauran de buscar alternatives”. El que per ara està descartat i al POUM no es preveu és una variant. “Si fem una variant no serà una solució a curt termini; no podem esperar 30 anys que la Generalitat o la Diputació tinguin els diners per fer l’alternativa i continuar trinxant el territori”, afegeix. La prova pilot substituirà els semàfors que es posen en vermell quan un vehicle sobrepassa la velocitat, a qui es multaria.
La mesura del pas alternatiu, com ja van mostrar fa dos anys, no agrada als ajuntaments de Santa Eulàlia de Riuprimer i Muntanyola, “hi estem totalment en contra”, diu l’alcalde de Muntanyola, Carles Morera (IpM-ERC), que afegeix que “hi ha altres solucions que no han interessat des de Vic”, com la variant. Els dos municipis continuen apostant per aquesta via que desviï els més de 3.700 vehicles diaris que van i venen dels seus pobles i que han de passar per la Guixa. A través d’un comunicat l’Ajuntament de Santa Eulàlia diu que el pas alternatiu “pot tenir un impacte negatiu per la mobilitat dels nostres veïns” i demanen a la Diputació que vagi a explicar les mesures al seu municipi. Diuen que “empatitzem completament amb el veïnat de la Guixa i entenem que s’ha de millorar molt la mobilitat del poble”, però també la global entre els tres municipis, i recorden que van presentar al·legacions al POUM de Vic i que “no ens consta que ens responguessin o es van desestimar”. Remarquen que el que es planteja “no és una solució definitiva amb valentia”. També reclamen una segona prova pilot en què es considerés la possibilitat de fer un carrer d’anada i un de tornada. Morera comenta que “soc conscient que Vic ha de buscar una solució pels seus veïns” però que “haurien de treballar altres solucions com la variant perquè els vehicles de dins no se’ls trauran”.