L’Ajuntament de Vic vol acabar amb la imatge de vehicles estacionats durant moltes hores als carrers de l’illa de vianants del centre històric. Amb aquest objectiu, la ciutat s’ha incorporat a un projecte europeu per regular els aparcaments en zones sensibles de les ciutats. “No suposarà un canvi d’hàbits per a qui ja ho fa bé”, va explicar la regidora de barri Núria Homs (Junts) durant la presentació, que es va fer dilluns al vespre davant d’una cinquantena de veïns, “sinó que anem a detectar els qui ho fan malament”, tot fent evident que en alguns punts del nucli antic s’han detectat vehicles particulars i també comercials o de repartiment que fan aparcaments de llarga durada, quan la normativa no ho permet.
De fet, i tal com va desgranar la regidora d’Urbanisme, Fabiana Palmero (Junts), a l’illa de vianants del centre històric actualment es permet fer una parada “a qualsevol punt que no bloquegi la circulació o molesti”, i pel que fa al temps d’aturada, “no hi ha un temps regulat, sinó el mínim imprescindible per fer la tasca que calgui”. Amb la incorporació de Vic al projecte de regulació d’aparcament –on també hi participen ciutats com París o Ankara, a Turquia–, qui vulgui deixar el vehicle en algun punt del centre històric s’haurà de descarregar una aplicació al mòbil.
Un cop s’arribi al punt d’estacionament escollit, i després d’haver-se registrat, caldrà notificar que s’inicia l’estacionament prement un botó. Per als vehicles comercials s’aplicarà un temps d’estacionament màxim de 30 minuts, ja que amb les estadístiques recollides en les zones de càrrega i descàrrega de la resta de la ciutat “hem observat que de mitjana en calen uns 20”, va argumentar la tècnica de Mobilitat Joana Rodríguez. Pel que fa als particulars, el temps màxim serà de 10 minuts, “el necessari per pujar o baixar la compra o recollir alguna persona”.
La prova pilot començarà aquest octubre, i tot i que en un principi no se sancionarà sí que es notificaran els comportaments inadequats. “Aquest període també ens ha de servir per ajustar coses”, va explicar Rodríguez. Més enllà d’aquesta prova pilot per regular l’estacionament a la via pública, l’illa de vianants del nucli antic manté la limitació d’accés a veïns i vehicles autoritzats.
Durant la sessió informativa, els veïns del nucli antic van expressar algunes inquietuds de mobilitat com la necessitat d’obrir de nou el pont romànic al pas de vianants, la millora de la senyalització d’accés provisional al Portalet dels cotxes que pugen des del carrer Bisbe Torres i Bages, o l’inici de les obres de la rambla del Bisbat, que han de començar a partir del 30 de setembre.
{{ comment.text }}