QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Vic serà pioner en muntar un motoret a les bicis del ‘bicing’

La Vicki farà de conillet d’Índies a canvi que l’empresa que en fa la instal·lació no cobri pel servei. La idea és fomentar-ne l’ús com a transport públic i no només associat al lleure. Pedalar amb menys esforç ha de permetre acabar el recorregut menys acalorat.

El 9 Nou
25/05/2011

Un any després de l’entrada en funcionament del servei, l’Ajuntament de Vic farà les primeres modificacions al servei de bicicleta pública de la ciutat, la Vicki. En concret, Vic serà pioner a l’Estat, segons la regidora de Medi Ambient, Mercè Vidal (PSC), en instal·lar un motoret a les bicicletes.

L’empresa que en promou la instal·lació, Modular BPS, farà els canvis tant en la bicicleta com en la plataforma on s’aparquen i els dispositius de control.

Ho farà de franc, ja que en realitat el bicing vigatà farà de conillet d’Índies del nou sistema que ha desenvolupat l’empresa.

El motoret, segons Mercè Vidal, no és exactament el mateix que tenen altres tipus de bici, com la famosa burricleta del Lluçanès. “En
el nostre cas l’usuari ha de pedalar igualment, però el motor t’empeny i el nivell d’esforç és molt reduït”, explica.

Si no es pedala, però, la bici no tira. “Has de pedalar, però el motor t’ajuda, com si algú des de darrere t’empenyés”, afegeix. “No s’arriba tan acalorat al lloc de treball”, conclou Vidal.

I és que, segons la regidora de Medi Ambient, l’objectiu és anar perfeccionant el sistema de manera que els usuaris de la Vicki siguin majoritàriament persones que en fan un ús quotidià, bàsicament per anar a treballar o desplaçar-se per la ciutat durant les hores de feina.

“No només els amants de la bicicleta, o per oci o passeig, que és el que es troben la majoria de sistemes de bicicleta pública, no només nosaltres”, explica. A Barcelona, per exemple, diu que se’n fa un ús molt gran de baixada, però que per tornar a pujar, en una ciutat on els pendents entre un barri i un altre poden arribar a ser grans, es prefereix altres sistemes de transport públic, amb el que comporta de moviment de bicicletes amunt i avall per part de l’Ajuntament.

El canvi en les bicicletes i en les plataformes d’aparcament està previst que es faci a l’estiu. A les bicicletes, a part d’instal·lar-los el motoret i el cablejat per dins dels tubs, aquests també es canviaran, ja que els actuals són de ferro i passaran a ser d’alumini.

També se’ls incorporarà una cistella més gran. Actualment la Vicki té 18 bicis i 36 plataformes d’aparcament, en sis estacions diferents, després que se n’hagi afegit una al sector del Nadal.

· La bateria es carrega a la plataforma d’aparcament

La bateria del motoret es carrega a la mateixa plataforma d’aparcament. Per això també caldrà fer-hi les modificacions pertinents. Com als parquímetres informatius, que no podran continuar anant amb energia solar, sinó elèctrica.

“La despesa és molt petita”, matisa Mercè Vidal. El parquímetre informatiu, a més, informarà del nivell de càrrega de la bateria, i si està per sota del 50%, no deixarà agafar la bicicleta. “Hem calculat que pels desplaçaments per Vic, com a molt es fa mitja hora per viatge, i amb el 50% de bateria n’hi ha prou”, explica Vidal.

Per això, també, la prova pilot es farà a Vic, ja que el sistema està pensat per a ciutats similars.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 574 persones.