QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Vic superarà els 50.000 habitants el mandat que ve i passarà de 21 a 25 regidors

El salt de tram farà que arribin a la ciutat més diners dels tributs de l’Estat i la Generalitat

El matemàtic manlleuenc Joan Bagaria, una eminència en lògica i teoria de conjunts, diu que trobar les matemàtiques complicades és una conseqüència de no haver coincidit amb professors que les expliquessin de manera entenedora. Parteix de la base que els números són en realitat claríssims, racionals, i un llenguatge compartit per milions de persones arreu del planeta. Si és així, i si de veritat no enganyen deixant a banda girs de guió impossibles de preveure, els anys que venen Vic ha d’arribar a superar els 50.000 habitants. Les projeccions de l’Idescat apunten, de fet, que serà la ciutat que més creixerà entre les 25 més poblades de Catalunya, amb increments relatius fins i tot per sobre dels de Castelldefels o Terrassa. En xifres absolutes, s’estima que els actuals 47.545 vigatans i vigatanes hauran esdevingut 54.820 el 2033, tot i que serà ja el mandat que ve quan se superarà la barrera dels 50.000.

Això, que pot semblar anecdòtic, és en realitat molt transcendent. Un ball de números que administracions públiques com ajuntaments i consells comarcals han de tenir a l’horitzó quan orienten polítiques educatives, de vellesa, sanitat, transport públic… En el cas de Vic, el salt de tram tindrà una derivada evident a l’Ajuntament: passar de 21 a 25 regidors, és a dir que aquest 2023 serà l’últim que es votarà a la baixa a l’hora de triar electes. Creixeran també els sous màxims que poden percebre –amb dades de 2023, de 63.800 euros l’any a 75.500– i l’estructura interna del consistori, fruit d’un augment dels càrrecs de confiança, però el canvi important –una major participació en els tributs de l’Estat i la Generalitat– s’hauria de notar portes enfora. Tal com destaca l’actual alcaldessa, Anna Erra (Junts), l’increment d’habitants es traduirà en més ingressos derivats del règim d’hisendes locals: “Diners per consolidar els serveis que oferim”.

Un de ja existent malgrat que Vic no l’hauria de prestar imperativament fins a assolir els 50.000 habitants és l’autobús urbà. Erra el considera essencial i profitós per als veïns i veïnes, però admet que suposa una despesa important que ara per ara s’ha de pagar amb fons del mateix Ajuntament: “Que arribin més diners de Madrid i la Generalitat ajudarà. Actualment som dels municipis grans a la forquilla de 20.000 a 50.000 habitants, la mateixa que Manlleu. Amb el salt passarem a ser dels petits a l’esglaó de sobre”.

En qüestió de serveis, tot i això, l’alcaldessa assegura que la ciutat ja està coberta, ben dimensionada en escoles, pavellons (el Club Patí Vic ha passat a mans municipals aquest mandat), centres cívics… per assolir el creixement previst, malgrat que sí que hi ha debat al voltant d’un tercer CAP, una residència de gent gran o la demanda de l’oposició d’almenys una altra escola bressol.

La projecció de l’Idescat entronca també amb dades com que Vic és la capital de la Catalunya Central on s’està construint més habitatge, o que les empreses van a màxims pel que fa a contractació. El dubte és quan posar el fre, i més tenint en compte que el desdoblament de la línia R3 escurçarà virtualment les distàncies amb Barcelona. “Al POUM que hem aprovat fixem un increment moderat, de com a molt 55.000 habitants mentre sigui vigent”, apunta Erra. Des del seu punt de vista, l’atractiu de la ciutat resideix en l’alta qualitat de vida, els serveis, “la força a l’hora de captar oportunitats” i la universitat.


A la sala de plens de l’Ajuntament no hi haurà prou lloc

La sala de plens de l’Ajuntament de Vic data del segle XVII, tot i que es va reformar el 1890. Té la particularitat d’estar franquejada per un portal d’estil barroc amb cariàtides a banda i banda, o la curiosa cúpula amb llanternó a través de la qual es filtra la llum natural. Es tracta de l’espai on s’han pres les grans decisions de ciutat com a mínim els darrers 400 anys, però amb l’increment de 21 a 25 regidors quedarà petita. Temps enrere s’havia plantejat la possibilitat, per exemple, de traslladar els plens a la Sala de la Columna, i el PSC fins i tot havia proposat ubicar l’Ajuntament sencer en nou emplaçament al Sucre. Tocarà abordar-ho al proper govern.

LA PREGUNTA

Està d’acord amb la posició del govern espanyol sobre la guerra a l’Iran?

En aquesta enquesta han votat 360 persones.