Els serveis socials bàsics, l’atenció a infància, adolescència i família, l’atenció a la dependència, les polítiques d’igualtat de gènere o la inclusió i el desenvolupament comunitari, són serveis essencials que gestiona el Consell Comarcal d’Osona a través del Consorci d’Osona de Serveis Socials. Més de 50 treballadors s’ocupen de donar suport a les persones més vulnerables des de tots els vessants socials.
Alguns programes i serveis es gestionen des del propi consorci, però altres es contracten a altres empreses. És el cas del FADO, que gestiona el Servei d’Ajuda a Domicili i els espais Activa’t, i la Fundació pel Suport Solidari gestiona els Serveis d’Intervenció Socioeducativa o els pisos d’estada temporal. Els serveis es donen a la comarca d’Osona, excepte el Banc d’Ajudes Tècniques i Productes de Suport, que dona cobertura a Osona, el Ripollès i la Garrotxa.
Per als serveis socials la pandèmia de la Covid-19 ha suposat un doble repte, d’una banda, per haver de readaptar els mètodes de treball dels professionals i de l’altra, per veure incrementada la demanda dels serveis que s’ofereixen per les conseqüències del coronavirus.
Així per exemple, s’han triplicat els ajuts d’alimentació bàsica, que es gestionen a través de la targeta moneder. També s’ha detectat un augment de diverses violències dins del nucli familiar.
Els serveis d’atenció domiciliària s’han mantingut en tot moment per donar suport tant a les persones cuidadores de gent gran i/o amb dependència com també per garantir l’atenció a les persones amb dificultats d’autonomia personal. Així ha augmentat l’activació de nous serveis d’ajuda a domicili i s’han fet noves altes en el servei de teleassistència.
El servei de promoció de l’envelliment actiu (Espais Activa’t) ha reinventat la seva activitat, en aquest cas de manera virtual, s’han dinamitzat grups de whatsapp per mantenir la comunicació amb els usuaris durant el confinament i s’ha fet també un acompanyament telefònic.
Arran de la pandèmia s’han activat una colla de recursos nous per garantir l’atenció. Així per exemple s’ha establert un equip de guàrdies presencial per atendre situacions urgents de persones grans, menors, violència de gènere, dol o per fer seguiment de situacions conflictives i complicades arran del confinament.
Els altres equips han estat teletreballant per fer el seguiment de casos en risc social d’infància, adolescència, famílies i persones grans. D’altra banda s’han repartit les targetes moneder del Departament d’Ensenyament per garantir un àpat digne als infants que tenien beques menjador i pels que assistien al Servei d’Intervenció Socioeducativa.
D’altra banda s’ha habilitat un allotjament alternatiu per situacions d’urgència social en una casa de colònies. Així es dona allotjament a persones víctimes de violència masclista i menors al seu càrrec proporcionant atenció professional i cobertura de necessitats bàsiques. Actualment hi ha 27 persones allotjades.
En aquest sentit, degut a la situació de confinament s’ha produït un increment de les consultes en violència masclista i s’han intensificat els serveis d’assessorament psicològic i jurídic en format telemàtic.
També s’ha activat un servei d’atenció psicològica per aquelles persones que per l’excepcionalitat de la situació necessiten acompanyament psicològic o emocional.
Un altre dels serveis que ha vist incrementada la demanda a causa del confinament ha estat el de mediació familiar i comunitària. S’ha detectat un increment de problemàtiques veïnals i també de conflictes familiars que s’han agreujat amb el confinament. La Generalitat insta a potenciar aquest servei com a mètode de resolució de conflictes. Mentre no es poden fer mediacions presencials, s’utilitza el sistema telefònic o les videoconferències.
Per altra part, des del servei de Teràpia Ocupacional i productes de suport també s’ha desenvolupat un protocol reestructurant la resposta juntament amb els proveïdors logístics: l’ADFO i Sant Tomàs, per no aturar el servei i s’ha potenciat el seguiment telefònic.
Finalment, l’espai d’assessorament per joves i famílies Intaboo ha continuat actiu en temps de confinament via whatsapp.
QUATRE NOMS PROPIS
MARTA VIVET
Treballadora social
“Pels que treballem amb persones grans el contacte directe és molt important. Ens hem hagut d’adaptar als canvis i reinventar-nos”.
ALBERT VERDAGUER
Educador social
“Aquestes setmanes hem fet presencialitat per als casos urgents. Els seguiments els hem fet telemàticament”.
FRANCINA LERMA
Programa Pedala
“Ens hem adaptat transformant el treball presencial comunitari augmentant l’atenció telemàtica, a més es fa acompanyament psicològic”.
ESTHER DELGADO
Tècnica del SIFE
“Ens hem adaptat per continuar treballant amb les famílies. Acompanyem a diari els infants en risc d’exclusió social i a les seves famílies”.
A CAUSA DE LA COVID-19…
• S’ha incrementat el nombre de persones en situació de vulnerabilitat.
• Les diferents àrees dels serveis socials feien la seva feina bàsicament de forma presencial, el teletreball els ha suposat un gran canvi sobretot d’organització del treball.
• El confinament ha fet que les treballadores socials i treballadores familiars hagin trobat als domicilis persones més soles i preocupades. Una part de la seva atenció s’ha readaptat per oferir un acompanyament emocional.
{{ comment.text }}