Un “fenomen”. És com qualifica el president d’ImpeVic, Josep Burgaya, el Mercat Medieval de Vic, que arriba a la seva quinzena edició projectat, segons Burgaya, com “el gran mercat medieval del país”. Es tracta, de fet, de la proposta firal “que atreu més visitants a la ciutat”.
Els últims anys es parla de prop de 300.000 badocs. I això té el seu handicap: el Mercat Medieval “posa al límit” la capacitat d’absorció de visitants de Vic. “Tensionem la ciutat al màxim”, admet Burgaya, que recorda que en les dues últimes edicions “hem vorejat el col·lapse”.
Un gran enrenou que recompensa, de llarg, amb l’actiu “importantíssim” de promoció turística i comercial que genera aquesta fira, “no només per a Vic sinó per al conjunt de la comarca”, remarca Burgaya.
Un total de 361 parades s’estendran per tot el centre històric –aquest any se sumen al recorregut la plaça Gaudí i part del carrer de la Ramada–. D’aquestes, un 60% són d’artesania, el 29% d’alimentació i la resta, tavernes. “Es dóna prioritat absoluta als artesans de Vic i comarca, sempre que tinguin un mínim de professionalitat.
No hi volem gent aficionada que vinguin aquí a fer diners fàcils”, ha volgut remarcar Burgaya, tot recordant que, un any més, s’ha triplicat el nombre de sol·licituds per ser al Mercat: “N’hem rebut més d’un miler”. Aquest any, una tercera part dels expositors s’estrenaran al Mercat Medieval.
Això ha estat possible, en part, gràcies al fet que, per raons d’estalvi econòmic, ImpeVic ha assumit íntegrament l’organització de la fira –els últims anys a mans de Camp Base–, un fet que ha permès revisar alguns expositors que tenien més d’una parada.
El pressupost d’aquest any és de 200.000 euros, però la fira “s’autofinança, no té cost per la ciutat”, destaca Burgaya, que ha insistit que l’objectiu d’aquestes últimes edicions ha estat la de primar la qualitat per davant de la quantitat, per tal que aquest mercat “no mori d’èxit”.