“Si portes un bon producte, vens.” Ho assegura Albert Corcoy, director d’Embotits Can Gaburra, de la Pinya, un nucli de la Vall d’en Bas (la Garrotxa). I com a mínim un dels productes que aquests dies serveixen al Mercat Medieval ho és, d’excel·lent.
Un jurat professional ha escollit el seu bull com a guanyador d’una de les dues categories de la primera edició de L’Èter del Mercat Medieval de Vic, un concurs que vol reconèixer la qualitat i creativitat dels productes que es comercialitzen a la fira.
El bull en qüestió està fet amb “carn d’espatlla de 50% de porc Duroc, més una mica de papada i panxeta; realment té molta qualitat”, descrivia Corcoy.
Aquesta empresa familiar porta més de 50 anys elaborant embotits artesanals i voltant per fires, i gairebé ha estat present a totes les edicions del Medieval de Vic. “Tenim molta experiència i podem dir que aquest és un molt bon mercat”, descrivia Corcoy a peus de la parada, al Passeig; dissabte a mig matí ja era un autèntic no parar.
En l’altra modalitat, la d’artesania, el títol de “Producte Èter del Mercat Medieval de Vic 2025” ha estat per a unes originals arracades de plata en forma de cub que dissenyen i fabriquen des d’Artesania Etna, de Rubió (l’Anoia).
Van obrir fa 25 anys Laura Vidal i Albert Casellas, i fa una quinzena d’anys que planten al Medieval de Vic, “un mercat de referència en l’àmbit català”, apuntava Casellas.






Relativitzava la notable competència: “Amb els anys ens hem anat fent una clientela”. I aquest guardó, afegia, “ens acabarà de donar visibilitat”, des de la parada, situada al carrer de Sant Maria.
La iniciativa estava oberta a tots els expositors del Mercat, inicialment per a quatre categories, tot i que al final només dues van entrar a concurs. “És la primera edició i ho hem d’anar ajustant”, advertia Sílvia Badosa, gerent de Fires i Mercats.
El nou concurs –que ha substituït l’anterior, que premiava la decoració de les parades– va en la línia de primar “l’excel·lència i autenticitat” dels firaires, factor clau per oferir “una experiència realment immersiva”.
Enguany són 405 les parades que ocupen part del nucli antic i les rambles, amb la reobertura del Portalet inclosa. Posades en línia, ocuparien 1,7 quilòmetres de llargada.
“Per la demanda que tenim en podríem acollir moltes més”, recordava la regidora de Fires i Mercats, Bet Piella, dissabte durant el passeig inaugural amb les entitats socials.
“La ciutat llueix més que mai gràcies a vosaltres”, els agraïa.
Més enllà de la vessant comercial, l’altre gran batec del Mercat l’ofereixen una trentena de companyies, amb prop de 200 espectacles de carrer durant els tres dies.
Menció especial per al novedós Kremah, amb una sorprenent família de dracs; o la cerimònia ancestral al voltant del foc que escenifica La Nariz Roja.
També apleguen molt públic l’exhibició de highline sobre el riu Mèder o les sempre espectaculars lluites de cavallers de Drakonia, al passeig de Pep Ventura.
Tot plegat consolida una fira que s’ha situat entre els tres mercats medievals de referència de l’Estat, al costat dels d’Alcalá de Henares i Teruel.
Les dades ho confirmen: 97.000 visitants dissabte, i la sensació que diumenge “encara ha passat més gent”, apuntava Badosa, a l’espera de xifres definitives.
Tot fa pensar que, entre els tres dies, s’acostarà de nou als 300.000 visitants.
Fins diumenge al vespre no s’havia registrat cap incident significatiu, un fet destacable entre tanta multitud.
Mentre la ciutat encara l’últim dia de Mercat Medieval, des de Fires i Mercats ja es comença a pensar en el 30è aniversari de l’any vinent.