Tania Salguero
La correcció (també coneguda com a retroacció o feedback) és una eina essencial en l’ensenyament i l’aprenentatge de l’expressió escrita. D’una banda, ajuda l’alumnat a identificar allò que necessita millorar per avançar en la seva competència lingüística. D’altra banda, aporta informació molt valuosa als docents per donar suport a les necessitats dels aprenents. Però com podem optimitzar les correccions durant el procés d’escriptura? Com podem corregir de manera efectiva?
Per començar, és important corregir de manera clara i específica. Proporcionar comentaris generals com, per exemple, “Cal millorar” no aporten informació suficient als estudiants per detectar fàcilment allò que necessiten canviar. En canvi, comentaris concrets com ara “Revisa l’ús dels signes de puntuació en aquest paràgraf” fomenten la comprensió de l’error i orienten l’aprenent cap a l’acció. Així doncs, el primer pas és que l’estudiant comprengui la retroacció perquè pugui assimilar-la.
Cal tenir present, també, que una correcció efectiva no es limita a assenyalar errors gramaticals o ortogràfics, sinó que també té en compte altres aspectes essencials del text, com la coherència, la cohesió, l’ús del vocabulari i l’estil de l’escriptura. L’alumne percep el que és important d’aprendre a partir del que el professor valora (en aquest cas, a partir d’allò que corregeix). Per tant, la nostra manera de corregir esdevé un mirall d’allò que cal dominar per esdevenir un escriptor competent.
A més a més, és fonamental que la correcció reforci la confiança i la motivació de l’aprenent. Quan els estudiants reben comentaris positius sobre allò que han fet bé, se senten més segurs de les seves habilitats i estan més disposats a continuar esforçant-se. En aquest sentit, és preferible que les correccions no només se centrin en els aspectes a millorar, sinó que també destaquin els èxits, per petits que siguin. Això ajudarà a crear un entorn d’aprenentatge en què l’alumnat se senti valorat i motivat.
Un altre aspecte clau és involucrar els aprenents en el procés de correcció. Això es pot fer mitjançant activitats de revisió entre iguals, en què els alumnes comparteixen els seus treballs i proporcionen comentaris els uns als altres. Aquesta pràctica no només fomenta la seva autonomia, sinó que també reforça la seva capacitat crítica i reflexiva.
En definitiva, corregir de manera efectiva implica acompanyar l’aprenent durant tot el procés d’escriptura i oferir-li les eines més adequades per millorar la qualitat dels seus textos. Involucrar l’alumnat en el procés de correcció i proporcionar comentaris clars, que atenguin la globalitat del text i reforcin els punts forts, són algunes estratègies que ens poden ajudar, com a docents, a optimitzar les nostres correccions.
Glossa-Grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura (UVic-UCC)
{{ comment.text }}