EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El 9 de glossa | Encaminar l’expressió escrita

Ensenyar a aprendre a escriure es pot plantejar com un repte muntanyenc en què l’objectiu sigui encaminar més que no pas assolir el cim

Escriure és una activitat complexa i, per tant, també ho és l’ensenyament i l’aprenentatge de l’expressió escrita. Aquesta és la primera premissa que cal que tinguin en compte tant docents com aprenents. El repte és compartit i convé emprendre’l com un procés, talment una excursió, en què d’antuvi hem de saber l’objectiu que ens marquem, quina és la millor ruta per arribar-hi i què necessitarem durant el camí. I, és clar, que hi haurem de destinar temps.

Podríem definir l’escriptura a través de tres grans dimensions: cognitiva, instrumental i social. És cognitiva perquè ajuda a endreçar el pensament i contribueix a generar coneixement; és instrumental perquè permet fixar per escrit aquest coneixement que tenim o que estem elaborant; i és social perquè vivim en una cultura escrita i saber escriure és un requisit per participar activament en la nostra comunitat.

Aquestes característiques substancials a l’escriptura ratifiquen que es tracta d’una competència bàsica però alhora complexa, que reclama mobilitzar destreses i sabers diversos (cognitius, textuals i lingüístics). Consegüentment, la competència escrita és clau en l’educació i ha de ser atesa en totes les etapes escolars.

Ensenyar a aprendre a escriure es pot plantejar com un repte muntanyenc en què l’objectiu sigui encaminar més que no pas assolir el cim

Des del punt de vista de qui ensenya, podríem imaginar-nos una analogia entre el docent que ensenya a escriure i el guia de muntanya: en ambdós casos, l’objectiu és acompanyar a qui s’està introduint en aquesta pràctica (l’escriptura/el senderisme) per compartir l’interès per cultivar-la, perquè l’aprenent no es desanimi davant els primers contratemps i perquè, amb l’ajuda adequada, superi, pas a pas, els obstacles que trobarà al llarg del recorregut.

I quins poden ser, aquests obstacles? Des del punt de vista de qui aprèn, van des de la manca de motivació fins a la dificultat per saber organitzar les idees i plasmar-les en un text, passant per la necessitat de dominar la llengua en què s’ha d’escriure. Ajudar a aprendre a escriure requereix, doncs, invertir temps per poder atendre tots aquests aspectes: per una banda, ensenyar a planificar, textualitzar i revisar (les tres fases del procés d’escriptura) i, per l’altra, ensenyar a construir textos adequats, coherents i cohesionats (les tres propietats textuals).

Continuant amb l’analogia del senderisme, oi que el guia de muntanya mai deixaria sol l’excursionista a l’inici de la ruta o enmig del camí? I que tampoc l’animaria a pujar a un pic si no veiés que està prou preparat? Per contra, oi que l’ajudaria a fer els preparatius? I a gaudir del recorregut? I que el felicitaria per l’esforç i la perseverança esmerçats durant l’excursió? Doncs ensenyar a aprendre a escriure es pot plantejar com un repte muntanyenc en què l’objectiu sigui encaminar més que no pas assolir el cim.

Glossa-Grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura (UVic-UCC)

LA PREGUNTA

La cimera del clima que es fa a Bakú acabarà amb avanços per frenar el canvi climàtic?

En aquesta enquesta han votat 510 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't