En cinema, els premis a la trajectòria se’ls emporten quasi sempre actors i directors, cares conegudes per al gran públic. L’Acadèmia del Cinema Català, però, ha decidit distingir amb el Gaudí d’Honor el director de fotografia Tomàs Pladevall, un ‘mestre de la llum’, tal i com el defineixen els companys de professió. “És una responsabilitat i un reconeixement important de la feina darrere la càmera”, ha assenyalat en una entrevista a l’ACN. Pladevall entén que el guardó reivindica al públic la tasca d’un equip que és la “mà dreta de la direcció” però que sovint queda “en l’anonimat”, apareixent només als títols de crèdit.
Per Pladevall, el públic de les sales coneix les actrius i els actors, els directors i directores, però molt poc qui s’amaga darrere. “Que toqui a algú dels que estem en la imatge em genera molta responsabilitat”, reconeix, perquè entén que representa un “grup de gent” invisible però indispensable per als intèrprets i la direcció.
Interessat per la tecnologia digital des dels anys 80, quan va tenir el primer ordinador, recorda que va ser el primer en utilitzar una càmera Sony a Barcelona. Mestre de desenes de professionals, defuig amb modèstia les etiquetes “grandiloqüents” i “pretensioses”, però agraeix les bones paraules d’alumnes i companys de professió.
Reivindicació de l’analògic
Pladevall reconeix la necessitat “d’estar al dia” d’un ofici en el qual “cal tenir molts coneixements”. “Afegir-hi el digital no ha estat cap problema, és un suport més”, opina.
En aquest sentit, però, també reivindica la feina “en analògic”, que no ha desaparegut. Així, recorda que a Hollywood molt sovint es roda en antològic i la cinta es transforma a digital: “la pel·lícula té un ‘look’ més orgànic que el que es pot aconseguir amb censors electrònics i això fa que pugui interessar a nivell d’imatge”.
{{ comment.text }}