L’estudi de Gerard Sala s’obre al paisatge de Sant Joan, al límit de la Vila Vella i sobre la riera de l’Arçamala i amb vista al Taga. El lloc i l’obra parlen entre ells: el diàleg amb la natura, amb l’entorn, és una part essencial de la trajectòria d’aquest pintor nascut a Tona i vinculat a Badalona però que ja fa anys que va trobar a Sant Joan el lloc ideal per treballar. La relació de Sala amb Sant Joan es va segellar definitivament dissabte, amb l’acte en què es feia pública la donació d’una part significativa de la seva obra al municipi. L’acte va tenir lloc al claustre del Palau de l’Abadia, que ara fa 13 anys es va convertir en espai d’exposició d’art contemporani, iniciativa en la qual Gerard Sala hi va tenir un paper clau.
La col·lecció abasta un centenar d’obres “de les quals no em volia desprendre”, va dir Sala. Són pintures que entén que tenen sentit si estan juntes, “que fan suite” i que “han anat quedant en la meva col·lecció particular”. Tal com va explicar Maria Rosa Fraxanet, regidora de Cultura, hi ha el compromís “de donar el màxim de vitalitat possible” al llegat, i que no quedi “postergat en un magatzem”. Amb aquesta intenció, s’organitzarà una exposició anual per anar-la mostrant progressivament. També es convocarà una biennal oberta a artistes de diferents disciplines sobre el tema comú “del concepte del paisatge… que no és el mateix que el tema del paisatge”, va precisar Sala. L’artista va desitjar que la bona relació amb tots els consistoris “continuï” i va dir que Sant Joan és “on jo em trobo realment a casa”.
En el mateix acte s’inaugurava una exposició en dues parts que mostra una part d’aquest llegat i obra recent del pintor: dos moments creatius separats per gairebé 30 anys que emmarquen una de les seves etapes més fecundes. La primera, sota el títol de “Quintet d’estiu. Paisatges 1995”, presenta obres de gran format “emblemàtiques i testimonials” per entendre tota l’evolució dels darrers anys. Sobre fons de gran riquesa cromàtica, hi desplega tot el seu univers simbòlic. La segona, titulada “País. Paisatges 2022”, és de format més petit, on el pintor treballa amb noves textures sense deixar mai el seu univers particular. “No és una exposició més”, va dir la regidora de Cultura. Va ser precisament amb una mostra d’obres de Gerard Sala que el març de 2010 va començar la trajectòria de l’Espai Art Abadia, que ocupa les dues plantes del claustre de l’històric edifici, adequades amb totes les condicions. “Ara és un espai de referència per a molts artistes del país, i dona sentit a la cessió de la qual som testimonis”, va dir l’alcalde, Ramon Roqué.
Una de les opcions que l’Ajuntament considera és que aquesta col·lecció permanent de Gerard Sala es pugui exhibir a l’antic convent de les Germanes Carmelites, que ja ha mostrat la intenció d’adquirir a la congregació. L’edifici és contigu a l’antiga escola de l’Abadessa Emma, reconvertida fa poc en la nova seu de la Biblioteca Municipal Josep Picola, i a l’Escola de Música. D’aquesta manera es podria configurar un nou equipament cultural integrat.
{{ comment.text }}