El projecte de recuperar els antics instruments musicals gravats en pedra a la portalada del monestir de Ripoll ha captat l’atenció d’Europa. La iniciativa Despertant Instruments Adormits, impulsada pel musicòleg Antoni Madueño, ha estat una de les seleccionades per al programa Europa Creativa, i això significa que rebrà una aportació econòmica per cobrir el 60% del seu pressupost, que puja a 355.000 euros.
Per formar part d’aquest programa s’ha de comptar amb socis d’altres països, i en aquest cas s’han buscat Xipre, França i Itàlia entre especialistes en música d’arrel. En alguns d’aquests països, els antics instruments medievals són vius encara en el folklore, i aquest ha estat un dels principals arguments de la proposta de Madueño: fer coincidir els instruments de Ripoll que ell ha reconstruït amb els que no han deixat mai de sonar. “Músiques que es tocaven fa mil anys i aquí van desaparèixer, en altres llocs han quedat intactes”, explica.
Un instrument de corda, la giga que porten uns àngels de l’Apocalipsi de la portalada, és molt semblant a la que s’utilitza en zones de Xipre, Grècia o els Balcans. “És un projecte per connectar passat i present”, explica Madueño. A partir d’ara, es començarà a treballar per definir quines accions es duran a terme d’aquí al 2021, temps de vigència del programa europeu. Es parla d’intercanvis musicals entre els quatre països, o d’una exposició amb ús de recursos reals i virtuals. L’Ajuntament de Ripoll és qui lidera el projecte, acompanyat per quatre agents de l’àmbit musical: Temps de Joglars a Catalunya, Trob’art a França, Pareplevos a Itàlia i Labirinth a Xipre.
Jordi Munell, alcalde de Ripoll, relaciona Despertant Instruments amb la candidatura de la portalada del monestir a Patrimoni Mundial de la Unesco. “Perquè tiri endavant, hem de demostrar que aquest és un monument que té vida”, diu. Per finançar la resta del pressupost, l’Ajuntament preveu poder rebre ajuts del Departament de Cultura de la Generalitat. Carme Polo, directora de la candidatura Unesco de Ripoll, destacava la bona acollida del projecte, “que s’ha situat entre els cinc primers”. De les 285 sol·licituds a la màxima categoria d’Europa Creativa –la que implica quatre països en un projecte– n’hi va haver només 87 que seran subvencionats. “El de Ripoll té la virtut de relacionar un patrimoni tangible, la portalada, amb un d’intangible, la música”, afirma Polo.
{{ comment.text }}