Pocs dramaturgs s’havien atrevit, abans que ho fes Jordi Galceran, a convertir terroristes d’ETA en personatges d’una obra teatral, i menys d’una comèdia.
L’autor d’El mètode Gronhölm ho va fer l’any passat a Burundanga, l’obra que aquest dissabte arriba a l’escenari del Cirvianum de Torelló amb els precedents del seu èxit a Madrid en versió castellana i a Barcelona en versió catalana.
Roser Blanch i Pablo Lammers, en una escena de ‘Burundanga’
L’arrencada de Burundanga és pròpia d’una comèdia romàntica: una parella formada per la Berta (Roser Blanch) i en Manel (Pablo Lammers) acaba de saber que han de ser pares.
Ella decideix, però, conèixer tot el passat del seu home abans de tirar-ho endavant, i per això li dóna una droga que funciona com a sèrum de la veritat, l’escopolamina, coneguda popularment com a burundanga.
El resultat serà sorprenent: ella descobrirà que el noi l’estima, però que és un membre d’ETA, ja en aquests anys finals del seu recorregut i convertida en una banda força maldestra: “Aquests dos de què parlo són, a més dels últims, uns barroers, gràcies a la qual cosa hi pot haver una perspectiva còmica, perquè si ETA desapareix hi pot haver un final feliç”, va dir Galceran abans de l’estrena del muntatge.
El repartiment de l’obra el completen el veterà Carles Canut, Sergio Matamala i Clara Cols.
Burundanga es va estrenar al Teatro Maravillas de Madrid, i a Barcelona es va presentar a la petita sala alternativa Flyhard, on també ha presentat les seves obres la jove dramaturga vigatana Blanca Bardagil.