Llum verda per lluitar per la victòria. Aquesta és la consigna que ha donat l’equip Can-Am South Racing a Gerard Farrés per al proper Dakar. El compromís i la paraula del pilot d’Olost afincat a Manlleu amb l’acord de la temporada passada –el van fitxar per ajudar Austin Jones i a l’última etapa, quan l’osonenc era líder i virtual vencedor, es va aturar per deixar el triomf en mans del nord-americà– li han valgut un vehicle per a l’edició del 2023 i també el premi de començar sense ordres d’equip.
“Aquest any arrenquem amb la possibilitat de guanyar. Som 20 pilots que volem el mateix i no serà fàcil però sabem que comencem podent-ho fer. Si després un cop allà no em va bé i no puc lluitar per la victòria sí que hauré d’ajudar els companys, però d’entrada aquest any no serà com el passat i comencem amb aquesta tranquil·litat”, detalla Farrés, que torna a competir a la categoria T4 amb el melillenc Diego Ortega de copilot. Per al pilot manlleuenc, aquesta serà la setzena participació al Dakar i la cinquena en buguis. “Soc veterà però encara hi ha nervis i emoció. Això és una passió innata i estic molt il·lusionat de tornar-hi”, confessa. L’experimentat esportista té clar que “el desert et posa al teu lloc i poden passar moltes coses”. Aquest any, a més a més, ha pogut fer poques carreres i, per tot plegat, aposta per una estratègia conservadora durant la primera setmana. “No guanyarem el Dakar a les primeres etapes però sí que el podem perdre. Hem de trobar un punt d’equilibri i fer els canvis de ritme bé. Més o menys a la meitat, al desert i en etapes molt llargues, és on ens ho jugarem”, assegura. “És important l’experiència –continua– i saber anar a poc a poc per no aixafar el cotxe. Intentarem fer una carrera intel·ligent i sense pensar gaire, només en cada dia”.
La dels buguis es preveu que torni a ser una categoria molt oberta perquè la mecànica és molt semblant i d’aquesta manera l’estratègia pot ser clau. “Ens ho jugarem entre 10 o 15 pilots i serà bonic haver de pensar tàcticament. Aquest any hi ha més etapes i serà important tant la mecànica com la tàctica. El vehicle té memòria i el cos, també”, comenta Gerard Farrés mentre recorda que l’any passat al final de la prova només hi havia 15 minuts de diferència entre els cinc primers buguis, vehicles que arriben a 125km/h.
En la seva 45a edició i quarta a l’Aràbia Saudita, el Dakar es disputarà del 31 de desembre al 15 de gener. Tindrà 8.549km, dels quals 4.706km de cronometrats, i hi haurà una etapa marató en l’onzena jornada. “És una cursa de moltes emocions. De seguida plores perquè tens un estrès emocional molt alt i has de treballar molt aquest aspecte”, explica Farrés, que amb tres podis al seu palmarès, un en moto i dos en bugui, ara opta a fer el quart que podria ser el de la victòria. “Quan era petit somiava córrer el Dakar i ara vull guanyar-lo”, adverteix.