El funcionament és semblant al de l’Scalextric però a diferència d’aquest els cotxes van amb gasolina i no amb electricitat i l’espai tampoc són pistes sinó un circuit d’asfalt de veritat. El ràdio control manté malgrat el pas del temps un grup fidel d’adeptes moguts sobretot per la passió per la mecànica, entre els quals hi ha el santhipolenc Manel Boixadós. L’any 2009 va crear l’equip de competició MR-Racing, especialitzat en cotxes d’escala 1:5, que s’acaba de proclamar campió d’Espanya –títol que ja havia aconseguit tres vegades consecutives entre el 2012 i el 2014 juntament amb sis campionats de Catalunya.
“Quan vaig crear l’equip no m’esperava que anés tan bé i guanyar tantes carreres. N’estic molt content perquè és una afició que m’agrada molt”, confessa Boixadós, que havia estat mecànic de manteniment de professió i havia treballat en trial amb Lluís Gallach però també en ral·lis o kàrting. En el món de les curses de ràdio control primer hi va competir ell a escala 1:4 i més tard va decantar-se per liderar un equip. “Comprem els xassissos i els motors de sèrie i els adaptem aquí. Són motors de tallar llenya. Tinc un banc de proves i el que busquem és ser més ràpids que els altres. És com la Fórmula 1 però a un nivell molt més petit”, detalla. Boixadós prepara motors per a diversos pilots dels campionats on participen però sobretot s’ocupa dels cotxes dels dos integrants actuals de l’equip, els germans igualadins Carles i Joan Fàbregas. El primer i germà gran és el que es va proclamar campió d’Espanya fa uns dies a Alcobendas després de vèncer tres de les quatre curses de la competició estatal. “Són quatre proves i descompten el pitjor resultat. La veritat és que va anar molt bé perquè vam fer el que en diuen hat-trick que és la pole, la volta ràpida i la victòria”, recorda el mecànic. L’èxit, a més a més, els permetia deixar enrere uns anys de malastrugança. “Hem passat una època en què se’ns espatllaven els cotxes i fèiem algun podi però sempre ens faltava sort. Ens ha costat molt tornar a guanyar perquè ens ho han posat difícil. És un esport on es necessiten mans i cap”, comenta sobre unes competicions on es veuen les cares una quarantena de pilots que es van eliminant en rondes fins arribar a la final on s’enfronten els deu millors.
L’MR-Racing s’ha especialitzat amb els anys en els cotxes de Fórmula 1, una de les dues modalitats de competició juntament amb els turismes, en funció de la cilindrada del vehicle. “Els turismes poden portar motors de 23cc o 26cc i els Fórmula 1, de 26cc o 29cc. El problema és el consum perquè el dipòsit és de 700cc. Nosaltres correm 25 minuts i els turismes 30. Amb motors grossos el consum és just per fer tots aquests minuts ja que a les curses es tracta de fer el màxim de voltes en aquest temps”, diu Boixadós, que afegeix que en algunes competicions han arribat a agafar els 87km/h. Després, la carcassa és transparent i cadascú se la pinta com vol. Al taller les guarden totes i hi ha des de les clàssiques de Ferrari passant per les McLaren fins arribar a les de Red Bull d’aquesta temporada.
A Manel Boixadós li agrada presumir que tots aquests cotxes “estan fets a pagès”. Un segell de qualitat ja dins el món del ràdio control de gran escala, on espera continuar acumulant èxits. “Volem repetir aquest Campionat d’Espanya i també guanyar l’Europeu, on aquest any vam ser sisens”, avança.