Tourmalet, Alpe d’Huez, Galibier o Aubisque. Els grans ports de muntanya dels Alps i els Pirineus que escalen els ciclistes al Tour de França estan tots senyalitzats. El Ripollès no es volia quedar enrere i fa uns mesos Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va senyalitzar Vallter 2000 de manera coordinada amb el Consell Comarcal del Ripollès. Ara, englobat en el marc del pla de reactivació socioeconòmica Ripollès 30, el Consell ha senyalitzat quatre ports de muntanya més: el Collet de les Barraques (Planoles), els dos vessants del Coll de Jou (per Ribes de Freser i Sant Joan de les Abadesses) i el Coll de Burgarès des de la Colònia Estabanell. S’hi han instal·lat tres tipus de senyals. Un que indica l’inici del port de muntanya amb el seu nom, el pendent mitjà, la distància fins al final del cim i l’altitud de la meta. Un senyal intermedi col·locat a cada quilòmetre on s’indica la distància fins al cim i el pendent durant el pròxim quilòmetre, i, finalment, un senyal que indica el final del port amb el nom i altitud.
La senyalització vol ser un atractiu per als cicloturistes i, alhora, un avís per als conductors perquè tinguin precaució, ja que són territori ciclista amb traçats sinuosos, estrets i pendents pronunciats.
El cost d’aquesta actuació ha estat de 17.883 euros i també inclou l’elaboració d’uns fullets desplegables amb el mapa i la informació dels ports, que es podrà consultar a les oficines de turisme i a la pàgina web . El conseller comarcal de Turisme, Xavier Guitart, va explicar que s’ha començat per senyalitzar ports de carreteres municipals. “S’hi accedeix bé amb bicicleta, però són ports durs i que cal tenir un nivell per pujar-los”, comentava. Més endavant, la idea és senyalitzar ports que pertanyin a carreteres de la Diputació de Girona o de la Generalitat com Coll d’Ares, la Collada de Toses o Coll de Canes.