D’ençà que era petit, el fill de Camelia Stingaciu va mostrar una fixació especial per l’esgrima, incentivada, en part, pels èxits que sumava la seva compatriota romanesa Ana-Maria Popescu, als Jocs Olímpics i als mundials d’esgrima, on es va penjar desenes de medalles de tots els metalls. Veient aquest panorama, l’ambició materna de Stingaciu va portar-la cap a intentar, fos com fos, complir els desitjos del seu fill i iniciar un projecte d’esgrima. Però no va ser fins aquest passat mes d’octubre que la primera llavor d’aquest esport va germinar a la comarca gràcies a la predisposició de les AMPA, l’Ajuntament de Manlleu i la desena de joves i adults que ja practiquen aquest esport a l’escola La Salle.
“L’esgrima és un esport que no té en compte l’edat, i encara que no ho sembli, quan el practiques, quedes exhaust”, explica Stingaciu, coordinadora d’extraescolars de l’Institut del Ter de Manlleu. Però tot i tractar-se d’un esport amb solera i antiguitat en la història de la humanitat, mai ha acabat de germinar a Osona. “Quan vam iniciar el projecte ens demanaven un mínim de quatre persones, així que ens hi vam sumar dues mares i els nostres corresponents fills per poder-lo tirar endavant”, narrava Stingaciu, “però ara ja comença a agafar força, i de cara al mes de gener ja preveiem obrir les inscripcions a través del servei d’esports de l’Ajuntament perquè tothom, tant joves com adults, pugui provar l’esgrima”, diu la impulsora.
Malgrat haver nascut com una activitat extraescolar, no és ni molt menys un esport reservat per a l’entorn educatiu. “La iniciativa està emmarcada en el projecte de l’escola esportiva, i qualsevol nen de qualsevol centre pot inscriure-s’hi, així com gent externa”, afirma Aleix Estrada, regidor d’Esports de l’Ajuntament de Manlleu. I és que, en essència, aquest projecte encaixa a la perfecció amb l’ambició del consistori, que té com a objectiu “posar èmfasi en l’activitat esportiva com a eina per aportar benestar, salut i oci a través de la diversificació de l’oferta esportiva a la ciutat”, diu Estrada.
Però l’ambició del projecte no acaba ni de tros aquí. Malgrat ser encara una iniciativa jove, ja que, com afirma Stingaciu ,“la primera classe la vam fer a mitjans d’octubre, just abans de la parada que hem viscut els esports i els extraescolars”, la idea d’aquest projecte va més enllà de les fronteres en les quals es troba actualment. “La nostra idea és dotar aquest projecte del màxim recorregut possible i arribar, algun dia, a poder-lo cristal·litzar en un club d’esgrima obert a tota la comarca d’Osona”, afegeix Estrada, que afirma que “l’esgrima suscita interès arreu, i ja ens estem trobant amb algunes persones interessades a venir a partir del mes de gener”.
Tot i semblar pràcticament impossible, la passió demostrada per Stingaciu i el seu fill finalment han donat els seus fruits i, sota el paraigua de l’escola esportiva de les escoles de Manlleu, “que unifiquen l’oferta d’extraescolars a la ciutat”, com afirma Stingaciu, l’esgrima ha aconseguit una oportunitat per mostrar-se a la comarca. “Pocs esports permeten presentar una oferta en la qual s’hi puguin apuntar tant pares com fills, i en aquest cas l’esgrima és perfecta”, diu Stingaciu, que alhora defineix aquest esport com “una barreja perfecta entre els escacs, ja que t’exigeix molt mentalment, i un esport actiu que et manté en forma”.