Amb 17 temporades en actiu, cinc victòries en proves del Campionat del Món, un Subcampionat del Món indoor i dos tercers llocs al Mundial a l’aire lliure, el santperenc Marc Freixa va aconseguir entre finals dels 90 i principis dels 2000 fer-se un lloc al disputat món de l’elit mundial del trial. Encara vinculat al seu esport com a entrenador de joves promeses, el seu nom i cognom han tornat a entrar en escena els darrers anys en les categories inferiors del trial a través del seu fill, també Marc Freixa. El jove va tancar la temporada passada pujant al podi del Campionat d’Espanya Júnior com a tercer i ara ha estat escollit per entrar a formar part de la Montesa Talent School, la iniciativa de promoció de la coneguda marca de motos per fomentar les promeses del trial, que li permetrà debutar al Mundial de TR2.
“Fa temps que treballo per això i em fa molta il·lusió. Vaig començar al trial amb 10 anys, més tard que alguns dels meus rivals, però els resultats estan sent bons i quan em va arribar la proposta de Montesa no ho vaig dubtar ni un moment”, detalla el jove, que rebrà suport tècnic i mecànic de la marca així com assessorament dels pilots oficials de l’equip durant alguns entrenaments. Tot i així, el seu gran formador continuarà sent el seu pare. “L’objectiu és ajudar-lo fins que arribi un punt que ja s’espavili i tingui el seu propi motxiller. Un pare s’ha de saber separar en un moment determinat i jo tinc molt clar que ho faré”, diu el progenitor, que coneix bé Montesa perquè hi va fer de provador i de motxiller de Toni Bou. “Teníem l’opció d’anar a Sherco, però la Talent és el millor lloc on un jove pot estar”, afirma l’experimentat expilot respecte a un projecte que es va posar en marxa el 2017 quan Gabriel Marcelli tenia 16 anys.
Aquesta és la mateixa edat que té ara Marc Freixa júnior, que des de ben petit va voler seguir les passes del seu pare i va començar a fer bicitrial a Sant Pere de Torelló mateix, a l’escola de trial Level de Josep Maria Sadurní. “Vaig aprendre moltes coses que després em van servir, però va arribar un moment que vaig voler-me passar a la moto perquè veia el meu pare que entrenava per anar als Estats Units i em cridava l’atenció”, recorda el pilot, que va fer les primeres passes al COTA. El pare ja havia començat també amb la bicicleta, amb la qual va assolir el subcampionat mundial de trialsín en categoria Benjamí el 1991 i el mateix resultat al Campionat del Món de biketrial de 1992. “Sempre hem estat molt units pare i fill. A ell la bici no l’acabava de convèncer i amb la moto ha anat millorant en un món que no és fàcil perquè ara hi ha poques ajudes de les marques. Ha treballat molt i ha anat creixent. Jo no li exigeixo res i estic molt content ja que hagi arribat fins aquí”, assegura el qui és el nou entrenador de la part de trial en moto del Centre de Tecnificació Esportiva de Ripoll, tasca que comparteix justament amb el seu fill, que fa de segon. “Després de Montesa vaig estar un any a Gas a Gas i aquest any m’ho van oferir i em va encaixar. Tinc molta experiència i he estat amb molts pilots. De fet, el meu somni és crear una escola i ja faig cursets a part”, comenta. També li va cridar l’atenció la voluntat que hi ha d’internacionalitzar el centre ripollès per tal que pugui acollir pilots d’arreu del món. “D’aquí ja va sortir un Marcelli i intentarem que surti un altre campió”, diu.
A les instal·lacions de Ripoll és on també aquesta família prepara cada tarda una nova temporada que el jove Marc Freixa afronta amb ganes de continuar progressant. “Aquest any els objectius són pujar, aprendre i intentar fer-ho bé. M’agrada entrenar amb el meu pare perquè ell sempre em pot ensenyar i encara em guanya en alguna cosa”, confessa. De fet, no amaga que el seu gran referent és Toni Bou, però l’altre és el seu pare. “Tant de bo pugui aconseguir tot el que va aconseguir ell, que no és gens fàcil”, assegura el jove. Competir és el que més li agrada de l’esport i té clar que vol treballar per acabar-s’hi dedicant.
{{ comment.text }}