El pilot de Centelles Marc Riba s’ha proclamat campió d’Espanya de hard enduro. De les sis proves del Campionat, Riba n’ha guanyat dues, ha aconseguit dues segones posicions i un tercer lloc. Un balanç que ha permès al jove pilot de 26 anys pujar per primera vegada a l’esglaó més alt del podi de l’especialitat.
Ha fet un gran campionat.
Sí, sobretot va anar molt bé la primera part de la temporada. El Campionat d’Espanya de hard enduro es parteix en dos, ja que entremig hi ha el Mundial. La primera part es fa de gener a abril, amb la disputa de cinc de les sis proves, i després va quedar pendent l’última prova a Sòria. A Conca, al gener, i a Almeria, al febrer, vaig ser primer; al març a Oviedo vaig acabar segon. A Granada, a principis d’abril no vaig fer podi però a Ourense, el 22 d’abril, vaig ser tercer. I a Sòria, ara al desembre, segon després de dues jornades molt disputades.
Un campionat molt igualat que s’han disputat amb Francesc Moret, el pilot de Molló.
Sí, ha estat un campionat molt ajustat. Arribava amb vuit punts de diferència sobre Moret abans de la prova de Sòria, però aquesta última prova valia doble i per tant hi havia en joc 50 punts i tot podia passar. Aconseguir uns punts dissabte, encara que ell guanyés i jo ser segon, em va permetre quedar campió.
Una última prova en la qual era millor no arriscar?
Sí, sempre vols guanyar però era conscient que era molt important el resultat de dissabte per no jugar-nos-ho tot diumenge. I d’aquesta manera em va permetre que essent segon salvés el títol. Sabíem que el nivell entre Moret i el meu era similar, una mica per sobre de la resta, tot i que Èric Miquel va empènyer molt per darrere durant tota la carrera de diumenge. Però ho vaig poder gestionar.
Entremig del Campionat d’Espanya es va disputar el Mundial. Com ha anat?
Bé. La idea era anar als Estats Units i Turquia, que eren les proves més difícils econòmicament d’anar-hi. Al final no hem pogut, però hem acabat en el top 10 del món.
Quin balanç fa d’aquest 2024?
Molt positiu. És el meu tercer any en el hard enduro i ara ho deixo perquè em centro en la feina de motxiller. Però de la temporada n’estic molt content, demostrant que podem estar entre els millors del món. M’he pogut endur el títol de campió d’Espanya i, a més, fer-ho amb l’equip que ho he fet, en el qual hi ha molt bon rotllo i amistat. Ha estat molt bé.
“Amb Toni Bou se m’obre una porta molt maca”
Marc Riba havia fet trial des dels 4 anys, quan va agafar la primera moto. Als 21 es va posar a fer de motxiller, que fa funcions d’ajudant, mecànic i fins i tot entrenador. Durant cinc anys va compaginar el suport a dos pilots amb la seva pròpia competició.
Però aquest any ha rebut l’oferta d’anar amb Toni Bou. “Se m’ha obert una porta molt maca. Estic molt content de l’oportunitat d’estar amb ell i amb Honda, que és un referent en aquest món. Ara toca aprofitar al màxim aquesta experiència”, diu.
Això farà, però, que deixi el hard enduro. No deixa de ser un esport de risc. “Qualsevol pilot d’elit assumeix riscos per poder millorar al dia a dia. En el meu cas, per exemple, aquest any m’he trencat la clavícula i he estat un mes parat per una lesió al colze”, explica Riba.
A títol personal, ara mateix el hard enduro implica riscos de lesions “i he de posar per davant la feina perquè al final Toni Bou està lluitant per aconseguir més títols mundials”. Està a un nivell molt alt “i és lògic que el seu equip vagi en consonància amb el seu repte”. Per tant, risc zero i a treballar per al supercampió.