La pilot de Roda de Ter Mireia Badia, que el setembre passat es va proclamar per primera vegada campiona mundial d’enduro, ha anunciat la seva retirada de la competició als 28 anys, després d’una trajectòria que també inclou nou campionats d’Espanya.
Ella mateixa ha explicat que la voluntat de retirar-se ja la tenia meditada fins i tot abans del títol mundial, però que davant la gran temporada que estava fent l’any passat i les opcions reals d’aconseguir el títol va posposar la decisió.
Més enllà del reconeixement esportiu, Badia ha constatat que l’esport del motor i competir a escala internacional comporta uns costos difícils d’assumir amb el nivell d’esponsorització que es pot aconseguir, i que fer-ho com a dona continua essent, encara, una dificultat afegida.
Aquest dimecres va fer oficial la seva retirada. Ha estat “una decisió difícil, però necessària”, assegurava en un comunitat a les xarxes. “És trist deixar el que ha estat gran part de la meva vida, però també tinc ganes de veure què em depara el futur”, assegurava.
La manca de suport econòmic ha estat un factor clau en la seva retirada. “L’enduro no surt gaire per televisió, i això fa molt complicat aconseguir patrocinadors. Competeixes a escala internacional i això implica una gran inversió”, diu Badia.
I insistia en la dificultat afegida de competir com a dona. “Encara falta molt suport. Apareixen patrocinadors a qui els interessa vincular-se amb nosaltres i ens ajuden amb material, però no se’ns acaba de valorar prou com per rebre ajudes econòmiques“, sentencia la pilot.
Malgrat tenir la intenció de retirar-se el 2023, una lesió a Finlàndia li va fer posposar la decisió per intentar lluitar pel títol mundial, un objectiu que finalment va assolir aquest 2024, culminant una gran temporada.
En una entrevista a EL 9 NOU pocs dies després assegurava que “em faria gràcia poder córrer el Dakar”, pensant a fer un nou salt en la seva projecció com a pilot. El cert és que “hauria deixat la competició igualment, però amb mal sabor de boca si no hagués guanyat el Mundial”.
La dificultat de viure de l’enduro ha estat una constant en la seva carrera. Rieju, la marca amb la qual va aconseguir el títol mundial, “m’ha ajudat molt, però al final no és suficient. Les marques no acostumen a pagar un sou als pilots, i això ho fa molt complicat”. Badia continuarà treballant amb Rieju en l’organització de curses.
Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't