Durant una bona colla d’anys, Carles Juan va ser la cara visible de l’escola de tennis del Club Patí Vic. Allà, aquest vigatà sempre hi va mostrar la seva inquietud per innovar en l’aprenentatge de l’esport de la raqueta i més enllà de fer evolucionar la canalla pel que fa al seu talent a la pista, incidir en el treball dels valors.
Així doncs, a les pistes del Patí Vic hi va néixer l’any 2003 Operació Tennis, una iniciativa per difondre la pràctica d’aqust esport i buscar nous talents que va arribar a milers d’infants de tot l’Estat espanyol. Fins i tot se’n va fer un programa televisiu per Canal+, “però no m’agradava el perfil del qui guanyava”, recorda Juan. Així doncs, va demanar als productors que en l’avaluació dels participants “comptés un 33% el talent, un 33% el comportament del nen i un 33% l’entorn i la família”.
Aquesta proposta en l’avaluació, conjuntament amb el que ja havia fet sempre a l’escola del Patí Vic, “que era posar gomets a la raqueta quan el jugador assolia determinats moviments, però també posar un adhesiu en forma d’estrella quan el comportament era el correcte”, va ser l’embrió del que avui és el mètode Estrella Daurada.
Amb l’assessorament de l’aleshores president de l’Associació Catalana de Psicologia de l’Esport, Jaume Martí Mora, i agafant com a lema principal “Respecta i venceràs”, Juan i el seu soci Francesc Castellví van començar a posar les bases d’un mètode que valora “el que passa a la pista”, però on l’entrenador també acompanya l’infant per assolir “objectius de formació en valors i bon comportament en altres àmbits de la vida”.
A principi de la temporada, a l’infant se li dona una samarreta, on al darrere hi ha una estrella gran de cinc puntes amb els valors que caldrà conèixer i aplicar: respecte, empatia, generositat, honestedat i actitud. Al davant de la samarreta hi apareixen les tres estrelles petites que caldrà aconseguir fent servir els valors anteriors: la primera, la de l’esport, s’assoleix a la pista combinant talent amb la raqueta i bon comportament; en la segona, la de la família, “es parla amb els pares i es marquen uns objectius a millorar a casa”.
Juan assegura que als infants “els agraden els reptes” i que l’experiència d’Estrella Daurada mostra que amb el suport de tot l’equip “aconseguim canviar rutines i actituds”. Per últim, hi ha l’estrella de l’escola, on en comunicació amb el professorat es marca una fita acadèmia o a millorar al centre educatiu. “Això fa que nens que són un 10 al col·legi però els costa més l’esport vinguin motivats a l’entrenament, perquè se’ls valora d’entrada per allò que són bons i se’ls marca un repte en els altres àmbits”.
Les estrelles aconseguides no són permanents, i citant l’Spiderman Juan recorda que “tot poder comporta una gran responsabilitat”, en el sentit que els infants han de saber ser dignes de lluir les estrelles.
Des de fa un any, la Federació Espanyola de Tennis ha validat el mètode Estrella Daurada i el proposa com a opció formativa en diverses comunitats autònomes. A Catalunya, per exemple, ja l’utilitzen clubs com el Tennis Urgell, el Júnior de Sant Cugat, el Flix i en breu també l’acadèmia Johnny Montañés de la Ràpita, vinculada al tennista professional Albert Montañés.
Des de fa cinc anys, Juan també desplega el mètode a la ciutat de Saly, al Senegal, on el tennis “arriba molt poc als infants”. L’objectiu del vigatà, a través de la publicació del conte El viatge de Selene, és destinar tota la recaptació de les vendes “a comprar material com raquetes, pilotes i xarxes” i fer pistes a l’interior dels col·legis on ja hi fa extraescolars de tennis.
A través de tutorials en format vídeo, “estem formant professors d’Educació Física perquè aprenguin les bases de l’esport i el puguin ensenyar a les escoles”. Juan es mostra satisfet perquè “ara recollim fruits després de molta feina en aquests últims quatre anys”. L’estrella daurada ja brilla.