Va començar aviat farà una dècada de manera autodidacta i sense recursos en proves de promoció al volant d’un Ford Focus i aquest 2022 s’estrena a la categoria absoluta del Campionat d’Europa de ral·lis pilotant un Skoda Fabia Rally2. Després de dos subcampionats en la categoria ERC3 de la competició continental, Pep Bassas Mas està preparat per continuar progressant en el món del motor i el seu equip, l’escuderia portuguesa The Racing Factory, li ha donat l’oportunitat de pujar un graó més.
“Vaig començar pel que representava per la meva família i per disfrutar però feia les temporades com podia i amb el pitjor cotxe perquè no tenia pressupost. Arribar a la segona millor categoria del món de Rally2 era impensable per tothom i per mi també”, confessa el fill de Pep Bassas i Pili Mas. De fet, molta gent li recorda constantment com n’estaria d’orgullós el seu pare. “Tothom em diu que al·lucinaria de veure on he arribat sense ajuda i sense ell perquè amb ell les coses haurien estat més fàcils, tant pels contactes com pels consells”, diu el jove, agraït amb tothom qui l’ha ajudat aquests anys, “començant per aquells que em donaven 50 euros quan vaig començar a córrer a casa”.
Qui en canvi l’ha deixat a l’estacada pel camí és la Federació Espanyola i el seu equip oficial, el Rally Team Spain. A un mes de començar la temporada li van comunicar que no li donarien suport tal com s’havien compromès a fer i això li impedirà participar a tot el certamen. “Ens vam reunir quatre vegades i ja teníem les granotes amb el seu logotip i publicitat per al cotxe. És una falta de professionalitat molt gran i la gent jove que puja ho ha de saber perquè no li treguin la il·lusió com a mi”, comenta. Bassas no podrà disputar les vuit proves del Campionat d’Europa per falta de pressupost. En té cinc d’assegurades i intentarà arribar a les sis, que són les que puntuen.
Comença aquest divendres a Portugal al Ral·li Serras de Fafe, segurament se saltarà el Ral·li de les Açores i continuarà amb Canàries, Polònia, Letònia i Roma. “El que volem és fer molts quilòmetres perquè el cotxe és totalment diferent al de l’any passat i correm contra professionals amb molta més experiència i nosaltres treballem de dilluns a divendres. Està clar que quan et poses el casc vols guanyar, però s’ha de ser realista i tocar de peus a terra”, explica el pilot de Seva, que es donaria per satisfet amb un Top 5. “Si anem agafant feeling a final de temporada pot sortir algun bon resultat”, continua.
Bassas tindrà per tercera temporada Axel Coronado com a copilot. “Ho viu molt, som amics i l’organització és molt bona”, assegura. Junts han fet aquesta setmana els últims testos a Portugal per adaptar-se a un cotxe que té 285 CV i tracció total venint del Peugeot 208 Rally4, que en tenia 210 cv i tracció davantera. “El pas per corba és brutal i té una frenada molt bona”, destaca. Noms com els d’Efrén Llarena, Erik Cais, Simone Tempestini, Bruno Magalhaes, Norbert Herczig i Armindo Araújo seran els principals rivals en una temporada que afronta d’aprenentatge per sortir a guanyar de cara al 2023.