Des del moment que es van obrir les inscripcions, el novembre passat, les de la cursa de Matxos es van exhaurir en una hora, i les del Tastet, la modalitat curta estrenada el 2017, en set minuts. I una altra dada sobre aquesta última: el 70% dels corredors i corredores que hi participen són repetidors, i molts d’ells ja s’inscriuen –és un dret adquirit pel fet de participar-hi– per a l’edició de l’any següent quan arriben exhaustos de la meta “i plens de fang fins a les orelles”.
La presidenta del Centre Excursionista de Torelló, Berta Capdevila, il·lustrava dimarts amb aquests exemples fins on arriba el nivell de fidelització i arrelament de la cursa Pels Camins dels Matxos a Torelló, a la Vall del Ges i a la comarca.
Aquest dissabte seran, en concret, 900 corredors i corredores al Tastet de Matxos (23 quilòmetres) i pràcticament 500 a la prova reina, la dels Matxos, amb els mítics 63 quilòmetres de recorregut amb variants que permeten retallar la distància total amb les rutes de Cabrera (56), Puigsacalm (53) o Bellmunt (48).
La presentació de l’edició de 2025 es va fer dimarts a pocs metres de l’antic camp del Montserratí, centre neuràlgic de la prova i que dissabte bullirà d’activitat des de primeríssima hora, ja que la sortida de la cursa llarga serà a les 6 del matí.
A 2/4 de 9 serà la del Tastet. I tenint en compte que la competició i l’arribada de participants a meta s’allarga tot el dia, un altre dels objectius de l’organització és que protagonistes, acompanyants i públic en general gaudeixin d’activitats paral·leles al voltant d’aquell punt: des d’activitats per als més petits, com serà aquest any un taller de coixins antiagulletes organitzat per l’Escola d’Arts Plàstiques de Torelló, fins a una quina per a la franja de tarda que ha comptat, aquesta última setmana, amb la complicitat dels comerços de Torelló, on amb les compres s’adquirien els cartrons per poder participar a la rifa.
Tant Berta Capdevila com l’alcalde de Torelló, Marçal Ortuño, amb qui va compartir la presentació, posaven en relleu que la cursa dels Matxos “és molt més que una cursa”, ja que amb el temps s’ha convertit en una marca que va molt més enllà del vessant esportiu “per convertir-se en un referent també social”, per la seva implantació al territori i la connivència amb el teixit associatiu i comercial de Torelló.
I també amb una dimensió pedagògica, com és la cursa dels Matxitus, per a nens i nenes a partir de 6 anys, i per a qui s’elabora un material didàctic específic per conèixer l’entorn que travessa. Aquest any, a més, amb canvi de recorregut per conèixer el bosc de ribera i el seu entorn, com també el que van representar les antigues colònies tèxtils com Borgonyà.
Pel que fa a l’aspecte merament competitiu, corredors i corredores de la llarga tindran l’estímul afegit de lluitar per un pot de 3.000 euros per al primer home que travessi la línia d’arribada per sota de les sis hores o la dona que ho faci per sota de les set, i que es repartiran si es donen totes dues circumstàncies. De candidats i candidates, diuen des de l’organització, no en falten. L’any passat els guanyadors absoluts de la cursa llarga van ser Abel Carretero i Marta Muixí.
Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't