Ja està confirmat. La tercera etapa del Tour de França de 2026, el dilluns 6 de juliol, passarà per Osona i el Ripollès. S’ha anunciat aquest dijous al migdia des del Palau de Congressos de París, on s’ha fet la presentació de la cursa.
L’etapa haurà sortit de Granollers i acabarà a Les Angles, ja en territori francès. En aquesta connexió passarà, per carreteres interiors, pels centres urbans dels pobles que trobarà durant el recorregut, des des Hostalets de Balenyà fins a Toses.
Es fa oficial, d’aquesta manera, el que EL 9 NOU ha va avançar el 20 de juny passat. Les diputacions provincials de Barcelona i Girona van ser les encarregades de traslladar als ajuntaments de les respectives demarcacions una proposta que s’havia estat gestant durant setmanes i que, des del territori, es veu com una gran oportunitat de promoció també turística per l’impacte global de la retransmissió televisiva.
Des del moment que se’ls va presentar la proposta es va demanar als ajuntaments secretisme absolut fins que no fos el Tour, directament, el que anunciés el recorregut en la gala que convoca cada any per presentar-lo. La cita era aquest dijous, a París, i tot ha anat segons el previst.

Tal com va avançar EL 9 NOU, la tercera etapa del Tour, que haurà tingut la Grand Départ des de Barcelona dos dies abans el 4 de juliol, sortirà de Granollers i entrarà a Osona per Sant Feliu de Codines (c-1413b) i vorejant Centelles per l’oest, passant després pels Hostalets per acabar connectant amb Sant Miquel de Balenyà des de les Quatre Carreteres de Tona, on arribarà recorrent un petit tram de la C-17.
Un cop allà, l’etapa ja no deixarà les carreteres interiors per travessar els centres urbans de Taradell, Santa Eugènia de Berga, Vic, Manlleu, Torelló, Borgonyà, Sant Quirze de Bersora, Montesquiu, Ripoll, Campdevànol, Ribes de Freser, Planoes i Toses.
De tota manera, en el vídeo de presentació que s’ha emès a la gala ha estat impossible identificar el recorregut concret de l’etapa, del que només han quedat clars l’origen, Granollers, que ja se sabia, i el final, Les Angles, que estat la novetat d’avui: se sabia que l’etapa acabaria a França però no exactament on.
Curiosament, l’única imatge que s’ha vist d’Osona i el Ripollès durant la gala d’aquest dijous ha estat la del pont de Camprodon -una fracció de segon- en el vídeo de presentació de la sortida Barcelona, amb imatges de la capital i d’altres atractius del país a ritme de rumba.
El president d’ASO, l’empresa organitzadora, Jean-Étienne Amauyry, ha estat l’encarregat d’obrir protocolàriament la gala després de la salutació prèvia d’alguns corredors i corredores que han protagonitzat moments especials dels darrers anys de la cursa tant masculina com femenina.
Amaury, que ha agraït a ciclistes, equips i organització la seva contribució al gran espectacle esportiu i televisiu que representa la cursa, ha recordat que el Tour és el tercer esdeveniment més important del món en seguiment mediàtic, i el primer dels que hi ha seguiment cada any -en contraposició als mundials de futbol o els jocs olímpics, que són cada quatre anys-.
Presentant la sortida des de Barcelona, l’acte ha comptat amb la presència del conseller d’Esports de la Generalitat, Berni Álvarez i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que han fet la intervenció en francès i en català.
Abans de la presentació del Tour masculí s’ha fet la del femení, una cursa de nou etapes, amb un total de 1.175 quilòmetres, que es correrà just els dies després i que anirà des de Lausana (Suïssa) a Niça.
El precedent de juliol de 1957
La de 2026 serà la quarta ocasió que el Tour de França visita Barcelona. Les anteriors van ser el 1957, el 1965 i el 2009. En totes tres ocasions la ciutat de Granollers també hi va tenir protagonisme com a lloc de pas, però no com a sortida, com serà l’any vinent.
I l’únic precedent documentat que s’acosta al que es pot viure el juliol de l’any vinent és, justament, el Tour de 1957.
L’etapa 16, que es va fer el 14 de juliol, va ser entre Barcelona i Ax-les-Thermes. Va passar per Tona, Vic, Ripoll, la collada de Toses, Puigcerdà i Bourg-Madame, exactament les mateixes referències escollides per a aquesta ocasió.
En total, una etapa de 220 quilòmetres que el guanyador, Jean Bourlès, va completar en 6h 13min 34s, amb una mitjana de 35,3 km/h. Les cròniques van destacar la calor que feia en contrast amb el fred del Pirineu.