Amb l’inici d’any ha començat també el del compte enrere del Tour de França 2026 –que sortirà de Barcelona– i per a l’etapa del 6 de juliol que travessarà Osona i el Ripollès. La setmana passada, membres de l’organització van estar recorrent el traçat de les tres etapes catalanes per acabar de tancar el llibre de ruta. Serà la tercera vegada que passa per Osona i el Ripollès, després de les dels anys 1957 i 1965. I en el primer cas, amb un trist record.
En el temps per agafar el testimoni d’aquesta crònica només hi va passar el bus del servei alternatiu de Renfe per fer la parada de la Farga de Bebié. I deixant de costat, com tanta gent durant els últims 60 anys, una placa a peu de carretera que recorda que just en aquell punt, a l’entrada de l’antiga colònia pel que havia estat l’N-152, van morir dos periodistes francesos estimbats amb la seva moto damunt d’un rocam al marge del riu.
Van caure des d’una alçada de prop de 10 metres en un punt, encara avui, perfectament identificable. Seguien l’etapa del 14 de juliol de 1957 entre Barcelona i Ax-les-Thermes, que per primera vegada passava per Osona i el Ripollès.
A causa de l’accident, i amb traumatisme cranial per l’impacte en tots dos casos, el periodista Alex Virot va morir a l’acte i el pilot de la moto, René Wagner, ho va fer mentre era traslladat d’urgència a l’Hospital de Campdevànol, on ja va arribar sense vida.

El diari L’Équipe relatava el testimoni d’un ciclista, Marcel Queheille –segon d’etapa–, que va veure l’accident: “La moto va començar a accelerar. Després, a uns cinquanta metres davant meu, vaig veure que perdia l’equilibri sobre la grava. Va començar a fer esses, el pilot va intentar dominar-la; va topar amb una vora de ciment, després amb una altra, i va caure al buit. Ja només vaig veure dues cames enlaire, i unes sabates volant. No ho podré oblidar mai més”.
Virot era una institució en el periodisme esportiu. Ja havia seguit els Jocs Olímpics d’Amsterdam de 1928 i va passar per algunes de les principals capçaleres de l’època, com L’Intransigeant, Le Miroir des Sports, Le Matin i Auto. I d’allà a L’Équipe i a Ràdio Luxemburg.
Wagner era el seu inseparable company a la moto, amb una llarga experiència com a pilot.
Les seves morts van ser molt sentides a França, i el Tour va començar l’etapa de l’endemà amb un minut de silenci. La placa en francès que recorda el fatídic accident s’hi va posar el 1965, aprofitant que aquell any la cursa hi va tornar a passar.
En terme de les Llosses Sempre hi ha dubtes a l’hora de situar a quin terme municipal s’ha de situar el nucli de la Farga de Bebié. El principal referent que té a la vora és el poble de Montesquiu, però el cert és que el riu parteix pel mig el domini de Montesquiu respecte al de les Llosses, que el toca per l’altra banda i que és per on passa l’antiga carretera N-152. Així li va certificar dies enrere l’Ajuntament ripollès a l’osonenc Pau Arboix, una de les persones -segurament del món- que més documentació acumula de la història del Tour en un espectre amplíssim. L’accident, doncs, va ser a la Farga de Bebié, en terme de les Llosses.