Aquest divendres, 5 de gener arrenca la 46a edició del Rally Dakar, la 5a que es disputa a l’Aràbia Saudita, i s’allargarà fins al 19 de gener, amb el final a Yanbu.
Enguany seran sis els pilots osonencs que participaran a la gran cita del motor, el ral·li més dur del món. Un dels favorits serà Gerard Farrés, que participarà a la T4 (SSV) amb l’equip Souty Racing Can-Am i al volant d’un Can-Am Maverick XRS Turbo.
El seu copilot serà Diego Ortega, amb qui després de 16 edicions (11 amb moto i 5 amb Side by Side) afronta un nou Dakar amb garanties de lluitar per la victòria en la categoria de T4 des de la primera etapa.
El dia de la seva presentació, fa quinze dies a Barcelona, va explicar que “ha estat un gran desafiament poder estar a la sortida del Dakar. És la cursa més dura pel seu recorregut, la durada, la temperatura, les condicions… però també ho és aconseguir lligar-ho tot per participar-hi”.
De les seves participacions al Dakar cal destacar dues segones posicions el 2019 i el 2022 i un tercer lloc amb motos l’any 2017. El pilot de Manlleu va explicar que “el Dakar és un somni que he tingut des de petit i amb el qual continuo somiant en gran.
Aquest any amb més expectatives encara en tenir llibertat total des de la primera especial per lluitar per la victòria”.
Amb l’espina clavada de l’any passat, Laia Sanz afronta el seu tercer Dakar amb cotxes. Amb 13 participacions acabades (10 amb motos i tres amb cotxes) la pilot afincada a Seva es mostrava confiada en les seves possibilitats al volant d’un buggie 4×2 superior al que va pilotar l’any passat.
Comptarà amb el suport de Maurizio Cerini com a copilot i explicava que “l’objectiu és lluitar pel podi i alhora aconseguir un bon resultat a la general”. Té clar que “anem amb un cotxe millor i ens volem treure l’espina de l’any passat”, en què diversos contratemps li van permetre fer uns bons resultats.
Per Sanz, però, la clau serà “fer una carrera intel·ligent i sense errors” i té clar que “encara que l’objectiu és acabar un Dakar per 14a vegada, no en tinc prou amb això. Soc competitiva i vull aconseguir una bona posició”.
La gran novetat d’aquesta edició serà el retorn de Nani Roma al Dakar. Ho farà amb l’equip M-Sport Ford i al volant d’un Ranger T1 amb Àlex Haro de copilot.
El bicampió del ral·li (2004 amb moto i el 2024 amb cotxe) explicava que “després del sotrac personal que vaig patir i que no em va permetre córrer el passat Dakar, em trobo de nou en un moment extraordinari. Fins fa un parell d’anys arribava al Dakar al punt àlgid de la meva preparació com a esportista, mentre que aquest any he hagut de fer un gran esforç per posar-me a punt. Passar la malaltia va ser molt dur i em va deixar tocat físicament, cosa que m’ha obligat a intensificar la preparació”, i afegia que “serà un Dakar dur i veient tal com es presenta m’he preparat bé, tant físicament com mentalment”.
L’edició d’enguany del Dakar serà la vuitena de Rosa Romero, la tercera que fa de copilot del canari Pedro Peñate. Romero comentava que “és la cursa de l’any i tornar a estar al costat de Pedro i al costat de tot l’equip de l’Expedició Canàries Dakar és fantàstic.
Ens coneixem tots, som una petita família i això és una cosa que valores molt, poder estar a gust i que l’esperit sigui compartit”. Durant la presentació de l’equip també va valorar que cada vegada hi hagi més dones en el ral·li: “És genial que cada cop hi hagi més dones al Dakar, però si veus el percentatge respecte al total de participants encara queda molt per fer”.
El darrer osonenc a sumar-se a la prova ha estat Marc Solà. Just aquesta setmana ha confirmat que serà el copilot de Ricardo Ramilo, a la categoria T4 de buggies. “He estat batallant fins al darrer moment, quan m’ho van proposar no m’ho vaig pensar gens”, deia. Aquesta serà la 9a participació de Solà al Dakar. Fins ara, quatre amb motos, tres amb buggies i una amb cotxe.
Joan Font també participarà al Dakar i buscarà la seva cinquena medalla de finisher al costat de Borja Rodríguez –en substitució de Josep Coromina– amb el Can-Am Maverick X3 de la categoria SSV. Per endavant queden 4.727 quilòmetres cronometrats en un pròleg i 12 etapes.